Svenskar dricksar minst i Norden när man jämför hur ofta kunderna lägger till dricks i Wolt-appen.
Men tittar man inom Sverige sticker fem städer ut som extra generösa. Enligt Wolts siffror för 2024 är det i Kungsbacka, Hudiksvall, Skellefteå, Alingsås och Karlskrona som Wolt-buden oftast får en extra uppskattning i form av dricks.
Andel beställningar där kunden lämnar dricks och genomsnittlig dricks per beställning:- Kungsbacka – 8,03 % av beställningarna med dricks, i snitt 14 kr
- Hudiksvall – 7,96 % av beställningarna med dricks, i snitt 17 kr
- Skellefteå – 7,92 % av beställningarna med dricks, i snitt 14 kr
- Alingsås – 7,87 % av beställningarna med dricks, i snitt 15 kr
- Karlskrona – 7,80 % av beställningarna med dricks, i snitt 15 kr
– Det är extra kul att se att det inte bara är de allra största städerna som toppar listan, utan att mindre och mellanstora städer ligger långt framme när det gäller att visa uppskattning. Oavsett om du bor i Kungsbacka, Hudiksvall, Skellefteå, Alingsås, Karlskrona eller någon helt annanstans i Sverige gör en dricks – stor eller liten – skillnad för buden, säger Johan Grönvall.
Dricks är ett bonuspåslag – inte ersättning
Kuriren ser först efter avslutad leverans om kunden har lämnat dricks eller inte.
Att svenskar dricksar mindre än många andra länder är ingen nyhet, men i takt med att appbaserade tjänster ökar har frågan fått nytt liv. Wolt ser några möjliga förklaringar till den svenska utvecklingen:
- Stark lönenorm – I Sverige finns en stark förväntan på att lönen ska täcka god service. Många upplever att de redan ”betalat för allt” när de gjort sitt köp.
- Inga tydliga drickstraditioner – Till skillnad från till exempel USA är det få situationer i Sverige där dricks upplevs som norm eller krav.
- Ökad prismedvetenhet – Med höga räntor och ökade matpriser tänker många mer på varje krona, vilket också kan påverka viljan att lägga på extra.
- Kunden kan välja att lämna dricks i appen, både före och efter leverans.
- Dricksen går 100 procent till kuriren som levererat beställningen.
- Dricks är helt frivilligt och påverkar inte budets grundersättning per uppdrag.
Om statistiken
Om Wolt
Wolt är ett Helsingforsbaserat techbolag som har i uppdrag att sprida glädje, enkelhet och möjligheter till intjäning till världens alla kvarter. Wolt utvecklar en plattform för lokal handel som kopplar samman människor som vill beställa mat, dagligvaror och andra produkter med dem som vill sälja och leverera dem. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash (NASDAQ: DASH) år 2022. Tillsammans är vi idag verksamma i över 30 länder. Du kan läsa mer på Wolts webbplats.
I Sverige lanserades Wolt 2016 och finns idag i över 50 svenska städer – från Umeå i norr till Malmö i söder. Wolt Market, Wolts egna kedja av virtuella livsmedelsbutiker, finns representerat i Stockholm, Örebro och Malmö.



