E-handeln slog historiskt rekord i november – ökade med 19 procent
Hem E-HANDELE-handeln slog historiskt rekord i november – ökade med 19 procent

E-handeln slog historiskt rekord i november – ökade med 19 procent

Publicerat av: Redaktionen

Klarna, som hanterar ungefär hälften av den svenska e-handeln, rapporterar idag att november blev den starkaste e-handelsmånaden någonsin.

Den totala försäljningsvolymen ökade med 19 procent jämfört med samma period i fjol.

Svensk Handels e-handelsindikator har under hösten visat en positiv trend (11% i september, 16% i oktober), men Klarnas färska data visar att novemberhandeln nu accelererat kraftigt och slagit alla tiders försäljningsrekord.

Ny data från Klarna visar:
  • +19%ökning för totala onlineköp i november jämfört med fjolåret.
  • +42%ökning för elektronikförsäljningen jämfört med fjolåret.
  • +256%ökning för elektronik jämfört med en genomsnittlig dag resten av året.

E-handeln slog historiskt rekord i november – ökade med 19 procentBjörn Bryngelson, Nordenchef på Klarna: ”Att kalla november för en rekordmånad är nästan i underkant. Tillväxten har byggts upp gradvis under hösten och exploderat under reaperioden. Det här indikerar en mycket positiv start för julhandeln och att hushållen har öppnat plånboken.”

Robotar och elektronik dominerar

Bland årets mest populära produkter märks en tydlig trend kring hemautomation. Robotdammsugare och robotgräsklippare sticker ut i statistiken, vid sidan av klassiska storsäljare som mobiltelefoner, hörlurar, spelkonsoler och TV-apparater.

Regionala toppar och åldersfördelning

Köpfesten är tydligast i storstadsregionerna och i norr. Stockholmarna handlade 15 procent mer än riksgenomsnittet, med fokus på kläder och skor. I Norrbotten låg handeln 6 procent över snittet, drivet av sport- och fritidsprodukter.

Åldersmässigt är handeln jämnt fördelad, men ”Millenniegenerationen” (28–43 år) står för den största delen av kakan.

  • 18–27 år:14%
  • 28–43 år:40%
  • 44–59 år:32%
  • 60+ år:15%

Relaterade Artiklar