Den 1 februari nästa år slår danska Børneloppen upp portarna till sin första svenska butik på Entré i Malmö.
Den 815 kvadratmeterstora butiken kommer att rymma barnkläder för barn i alla åldrar, leksaker, kläder och tillbehör för gravida och även fungera som en mötesplats för föräldrar och barn.
Den familjeägda secondhandkedjan Børneloppen öppnade sin första butik i Köpenhamn år 2016 och har sedan dess vuxit snabbt – idag finns det totalt 18 Børneloppen-butiker varav 15 i Danmark, två i Belgien och en på Island.
Den 19:e butiken, som alltså kommer att öppna i Malmö, blir den första i Sverige. Att den öppnar i just Malmö är ingen tillfällighet:
– Malmö kändes som ett naturligt val då det ligger nära Köpenhamn. Det är många danskar som bor här eller som åker hit och shoppar och känner till Børneloppen sedan tidigare. Att vi valde just Entré för vår första svenska butik är då vi hittade en passande och tillräckligt stor lokal, men också på grund av att de har många andra satsningar för just barn och föräldrar, säger Johanna Kiel Nielsen, medgrundare till Børneloppen.
Butiken på Entré i Malmö kommer att drivas av Ditte Flyvbjerg, ursprungligen från Jylland men Malmöbo sedan fyra år tillbaka.
Børneloppen är en av mina favoritbutiker och jag har under de senaste åren flera gånger åkt över till Danmark för att handla där. För mig är detta en möjlighet att få satsa på en dröm som jag tror och hoppas kommer att betyda mycket för såväl barn som föräldrar i Malmö med omnejd, säger Ditte Flyvbjerg.
Community med lekrum och events
Förutom att vara en butik med barnkläder, prylar, leksaker och mammakläder kommer satsningen på Entré att fungera som en mötesplats för barn och föräldrar, precis som övriga Børneloppen-butiker.
– Vi vill göra det enkelt för föräldrar att komma förbi med sina barn, att de ska känna att de alltid är välkomna. Vi kommer att ha bland annat ett lekrum med soffor och anordna events med jämna mellanrum. I samband med öppningen kommer vi också att ha en öppningsfest där vi visar upp hela konceptet, säger Ditte Flyvbjerg.
En stor anledning till succén bakom Børneloppen är enligt Johanna Kiel Nielsen att det ligger rätt i en tid där just hållbarhet och secondhand ligger i fokus. Även konceptet med franchisetagare spelar in, då det enligt Johanna gör att ägaren får en mer personlig anknytning till butiken.
– Överlag söker föräldrar billigare alternativ, barn växer ur sina kläder och tappar intresse för leksaker snabbt. Just att det är fysiska butiker tror jag också att många ser som en fördel –man får se hur varan ser ut i verkligheten och slipper att förhandla med en okänd människa, något man ofta behöver göra när man köper och säljer secondhand online, säger Johanna Kiel Nielsen.
Den som vill sälja på Børneloppen bokar plats på den svenska hemsidan som öppnar inom kort. Totalt kommer det att finnas 250 platser att boka och såväl Dittes som Johannas förhoppning är att samtliga platser är bokade till öppningen den 1 februari:
– Vi hoppas såklart att öppningen i Malmö ska bli en succé, att butiken kommer att bli minst lika populär som våra andra och att vi kan börja titta på andra svenska städer att öppna i inom kort.