Contentkrisen vi inte kan ignorera – och vägen framåt
Hem NYHETER Contentkrisen vi inte kan ignorera – och vägen framåt

Contentkrisen vi inte kan ignorera – och vägen framåt

Publicerat av: Redaktionen

Nya digitala verktyg gör att det går blixtsnabbt att skapa allt från reklam till krönikor.

Visst krävs det handpåläggning för att finslipa AI-genererat innehåll, men det går inte att bortse från att den nya tekniken har förändrat branschen i grunden.

Vi har lärt oss att content är king, men innebär det att alla marknadsförare med rätt verktyg har makten att kröna kungar på löpande band? Nej, faktum är att marknaden paradoxalt nog befinner sig mitt i en contentkris.

Datan talar sitt tydliga språk: Statistik från content intelligence-företaget Knotch visar att 58 % av allt innehåll som skapas ger lite eller inget värde till kunderna, och hela 90 % av marknadsförarna på större företag uppger att de inte mäter hur innehållet presterar i förhållande till syftet. Det är rent slöseri med både tid och resurser.

En kris rotad i silos och brist på samarbete

Ett av de mest centrala problemen i dagens marknadsföring är silotänkande mellan olika avdelningar. Istället för att samarbeta kring kundresan jobbar många team parallellt i flera olika system som saknar samordning. Det är som att respektive team glömmer att det inte räcker att bara skapa innehållet. Det måste även vara personanpassat och tillgängligt för konsumenten när han eller hon behöver det. Här kommer jag att tänka på vad Optimizelys COO; Shafqat Islam, säger: “Don’t just fall in love with your content, fall in love with your audience first”.

Först när innehålls- och webbteam samordnar alla relevanta processer blir det möjligt att skapa den helhetsstrategi som krävs för att inte bara engagera kunder, utan också för att skapa bästa möjliga resultat. Det handlar om att skapa relevant innehåll och löpande mäta hur effektivt företaget bygger förtroende och optimerar kundupplevelsen.

Modern content management
Contentkrisen vi inte kan ignorera – och vägen framåt

Ali Hart på Optimizely

Kunder förväntar sig unika och personliga upplevelser. Det är inte längre tillräckligt att lagra kundinformation en gång för alla. Istället behöver man hantera information om kundbehov och beteenden genom hela innehållslivscykeln – från skapande till distribution. Det är framförallt här som moderna content management-lösningar en avgörande roll.

Innehållshubbar har blivit centrala för att skapa och hantera innehåll i stor skala. En innehållshubb fungerar som ett övergripande lager för ett företags digitala innehåll – såväl när det gäller historisk data som realtidsdata och data om hur framtiden sannolikt kommer att se ut. Dessa lösningar gör det möjligt att standardisera innehåll för att skapa en sömlös upplevelse över olika kanaler.

Med AI kan företag automatisera uppgifter och förbättra effektiviteten genom hela innehållslivscykeln, men att använda AI utan en mänsklig touch leder ofta till statiskt och irrelevant innehåll. Den rätta balansen mellan AI och mänsklig kreativitet är avgörande för att skapa engagerande och effektivt innehåll.

Från kaos till klarhet: Optimering genom samarbete

Med rätt processer, teknik och teamarbete kan innehåll återanvändas och anpassas till olika kanaler och format, vilket ligger till grund för en kundupplevelse som baseras på en helhetsbild av alla relevanta parametrar. Med generativ AI går det att skapa mycket nytt innehåll, men samtidigt handlar det minst lika ofta om att optimera den information som redan finns som grund för att för skapa individuellt relevant innehåll i stor skala. Genom att bädda in AI-agenter i arbetsflöden kan marknadsföringsteam automatisera processer, få förslag på återanvändning av befintligt innehåll och anpassa innehåll till olika branscher, för att nämna några exempel.

Med moderna content management-lösningar kan användare integrera och samordna innehåll från olika system för att underlätta distribution och samarbete. Därigenom kan företag med automatik undvika redundans och säkerställa att samma budskap levereras i alla kanaler och att innehållet fungerar optimalt, oavsett plattform. Med rätt strategi kan företag också minska duplicerade processer och underlätta samarbeten, så att de kan snabba upp lanseringen av nya produkter och kampanjer.

En framtidssäkrad innehållshantering

Med rätt lösningar kan företag inte bara hantera dagens utmaningar, utan även säkra sin position för framtida framgångar. Det är dags att omvandla dagens contentkris till en möjlighet där innehållet är kung igen. Med AI, moderna verktyg och strategier kan alla skapa och distribuera innehåll som verkligen gör skillnad. Framtidens vinnare skapar innehåll för att ge sina kunder en optimal upplevelse, var de än är och när de än vill ha det, oavsett kanal eller format. I dag är det bara en dröm för många och en verklighet bara för några få.

Relaterade Artiklar