Apotea, Sveriges största nätapotek, tog hem Svenska SEO-priset i kategorin Apotek & Hälsokost 2024.
Priset delas ut av en jury till de e-handlare och sajter som visat enastående resultat inom organiskt sök under det gångna året.
Motiveringen löd: Årets vinnare i kategorin Apotek & Hälsokost är en sajt som dominerar sökresultatet inom kategorin med ca 2 miljoner organiska besökare varje månad och ett otroligt starkt varumärke. De lyckas med fortsatt tillväxt i SEO-trafik på en väldigt konkurrensutsatt marknad.
– SEO har varit ett viktigt fokusområde för Apotea sedan starten och den organiska trafiken är en stor del av Apoteas framgång och position som Sveriges största nätapotek. Därför känns det väldigt roligt att det fantastiska arbete som mina kollegor gör inom SEO uppmärksammas, säger Pär Svärdson, VD Apotea.
Svenska SEO-priset är en ideell organisation grundad 2019 med syftet att lyfta fram framstående insatser inom organiskt sök. Priset delas ut av en jury bestående av ledande SEO-experter som, efter en nomineringsprocess, noggrant utvärderar de nominerade baserat på deras organiska synlighet på Google. Genom analysverktyg som Ahrefs.com granskas sajternas sökordsrankningar och totala synlighet på Google. Juryn bedömer faktorer som utvecklingen av organisk synlighet under det senaste året, värdet av den ökade trafiken samt sajtens totala synlighet för att identifiera de aktörer som lyckats bäst med sitt SEO-arbete i respektive kategori.