YouTube, Instagram och TikTok har blivit det viktigaste skyltfönster för en ny generation konsumenter.
Det visar Salesforce Connected Shoppers Report, i en färsk global studie med 8 350 konsumenter och 1 700 beslutsfattare inom detaljhandeln från 21 länder, där Sverige och övriga Norden ingår.
Över hälften av dagens konsumenter (53 procent) svarar att de upptäcker produkter de vill köpa via sociala medier, en ökning med 15 procent från samma undersökning 2023. Bland unga är utvecklingen ännu mer påtaglig.
För generation Z – unga födda mellan mitten av 1990-talet och början på 2010-talet har sociala medier blivit det vanligaste sättet att upptäcka nya produkter på. Tre av fyra (76 procent) av generation Z använder sociala plattformar till att upptäcka produkter.
I Norden är YouTube den viktigaste kanalen, följt av Instagram, Facebook och TikTok. TikTok sticker ut bland de yngsta där fyra av tio unga använder plattformen för att hitta produkter, jämfört med bara fyra procent av den äldre generationen.
Köpet sker också allt oftare direkt på sociala medie-plattformarna där fyra av tio i Generation Z har handlat via sociala medier utan att lämna plattformen.
Generation Z beräknas stå för upp till 9 000 miljarder dollar i global köpkraft till år 2034.
– Gen Z shoppar inte som tidigare generationer. De gör allt i mobilen och vill stanna i samma flöde. De värdesätter autenticitet och lyssnar hellre på människor de litar på än på polerade varumärkesbudskap. Handlare som förstår det och anpassar sig har mycket att vinna, säger Emma Lythell, detaljhandelsansvarig på Salesforce.
Plattformar där konsumenter från de nordiska länderna upptäcker nya produkter i sociala medier:
- YouTube (37 %)
- Instagram (33 %)
- Facebook (30 %)
- TikTok (20 %)
- Pinterest (17 %)
- Reddit (12 %)
- Snapchat (11 %)
- WhatsApp (9 %)
- Facebook Messenger (6 %)
- Twitch (1%)
Om undersökningen:
Salesforce sjätte upplaga av Connected Shoppers Report bygger på två anonymiserade undersökningar som genomfördes mellan 27 november-26 december 2024, där 8 350 konsumenter och 1700 chefer globalt inom detaljhandel deltog, varav 500 konsumenter och 100 chefer verksamma i Norden.