adtechbolaget ASPACE lanserar globalt unik lösning
Hem NYHETERAdtechbolaget ASPACE lanserar globalt unik lösning

Adtechbolaget ASPACE lanserar globalt unik lösning

Publicerat av: Redaktionen

Varje år investerar svenska företag flera miljarder kronor i utomhusreklam och in-store Retail Media.

Trots detta har det länge saknats ett sätt att mäta den faktiska effekten. Med banbrytande teknik förändrar ASPACE marknaden i grunden och positionerar sig som en nyckelspelare i nästa generation av datadriven reklam.

 Med hjälp av GDPR-säker 3D-sensorteknik, avancerad AI och ett egenutvecklat analysverktyg kan ASPACE koppla varje visning av en utomhusannons till verkliga kontakter i realtid. Samtidigt etableras tekniken på Retail Media, genom att bolagets produkt anonymt mäter hur konsumenter interagerar med displayer och produkter i fysiska butiker. Därmed får annonsörer insikter och mätbar ROI på detaljnivå, något som tidigare varit omöjligt i det analoga rummet.

”ASPACE är byggt utifrån idén om att reklam ska vara lika mätbar och effektiv i det fysiska rummet som den är online. Vår teknik möjliggör en kompromisslös mätbarhet som inte tummar på vare sig exakthet eller valuta för investerade pengar. Det här är inte bara en lansering, det är ett nytt kapitel för hela branschen,” säger Douglas Lagercrantz, vd och medgrundare av ASPACE.

adtechbolaget ASPACE lanserar globalt unik lösningTillsammans med branschveteranerna Andreas Ekman och Olle Olsson har entreprenören Douglas Lagercrantz utvecklat en teknik där marknadsföring utomhus och in-store Retail Media går från att baseras på antaganden till att styras av verklig data. Annonsörer behöver inte längre köpa hypotetiska visningar, utan kan självsäkert investera i faktisk observation. Kampanjerna optimeras automatiskt i realtid utifrån faktisk synlighet, vilket gör att varje kontakt räknas. Om målen inte nås justeras exponeringen proaktivt tills önskad effekt uppnås.

Kärnan i affären är en egenutvecklad 3D-sensorteknologi, som i realtid samlar in anonym data om hur människor interagerar med reklamen i sin omgivning. Detta görs med full respekt för betraktarens anonymitet, utan att filma, fotografera eller på något annat sätt identifiera individen. All data samlas, bearbetas och raderas lokalt på enheten – endast aggregerad metadata lämnar sensorn. Tekniken uppfyller därmed de högsta kraven på GDPR-säkerhet och dataskydd, vilket gör tekniken framtidssäkrad i en allt mer integritetskänslig värld.

“Det här är inte en prototyp eller ett testprojekt. Tekniken används redan och visar på tydliga resultat, samtidigt som den blir svaret på en långt gången debatt om det digitala utomhusmediets effekt.” säger Douglas Lagercrantz.

Bland flera kunder finns redan etablerade varumärken som Stadium, Lyko, Cupra, Spendrups och Tradera.

”Retail Media med våra digitala skärmar ger oss möjligheten att driva försäljning direkt i butiksmiljön, där köpbesluten tas. Med ASPACE:s teknologi kan vi följa upp och optimera kampanjer i realtid, vilket ger oss en trovärdighet som avsändare samt adderar en ny nivå av affärsnytta och ROI på marknadsinvestering för våra kunder.”, säger Marcus Lord, Head of Retail Media på Stadium.

Relaterade Artiklar