Vida Arena har fått en ljusare framtid.
Med en modern belysningslösning från Signify har Växjö Lakers tagit ett stort kliv mot att skapa en ännu starkare arenaupplevelse för både publik och spelare.
Växjö Lakers spelade sin tionde hemmamatch under den nya belysningen från Signify. Inför säsongsstarten i SHL genomfördes ett omfattande byte av den tidigare belysningen, från äldre lysrör till ett helhetskoncept baserat på dynamiskt LED-ljus inspirerat av NHL-arenor. Syftet med den nya installationen är att höja både matchkvalitet och publikupplevelse för herr, dam och juniorverksamhet.
Vi är väldigt nöjda med installationen av ny belysning i Vida Nu har vi en kapacitet i toppklass som kommer att hålla i många år framöver. Ljuset är jämnare, klarare och skapar en helt annan energi i arenan. Det är häftigt att se hur publiken reagerar när ljuset förändras vid till exempel intro eller mål. Det här är ett viktigt steg i hur vi fortsätter utveckla upplevelsen kring våra hemmamatcher, säger Johan Markusson, VD för Växjö Lakers.
Bakgrunden till bytet är att traditionella lysrör fasas ut. Samtidigt har SHL infört nya krav, bland annat att arenorna i Sverige ska hålla minst 1000 lux i medelvärde. Den nya ljusinstallationen från Signify uppfyller inte bara dessa krav utan ger även arenan ett helt nytt verktyg för att skapa känsla och energi.
- Vi vill hjälpa klubbar och arenor att gå från funktion till Med den nya belysningen kan Växjö Lakers skapa effektfulla ljusscenarier vid intro, mål och pausunderhållning, med samma sorts belysning som används på några av världens mest kända arenor, säger Jonathan Berg, Sales Specialist– Professional Trade på Signify.
Resultatet innebär bättre TV-produktioner och en mer dynamisk arenaupplevelse. För spelarna märks skillnaden direkt då isen upplevs klarare, sikten jämnare och ljuset ger bättre kontraster under spelet.
- Det är en stor skillnad från förra säsongen. Ljuset är klarare och mer jämnt över hela Det känns nästan som att spela i dagsljus, vilket gör det lättare att läsa spelet och reagera snabbare, säger Joel Persson, Lagkapten, Växjö Lakers.
Dessutom är den nya belysningen framtidssäkrad och gör Vida Arena till en ännu större tillgång för hela Växjö. Genom flexibla ljusscenarier kan arenan enkelt anpassas för konserter och andra evenemang, vilket stärker stadens attraktionskraft även utanför hockeyn.
- Vi har tidigare utvecklat lösningar för allt från VM-arenor till lokala idrottsanläggningar och den erfarenheten har vi haft stor nytta av här i Växjö. Att kunna bidra till en arena som stärker hela staden känns väldigt inspirerande, avslutar Jonathan Berg.
Om Signify
Signify (Euronext: LIGHT) är världsledande inom belysning för både den professionella marknaden och konsumenter samt belysning för Internet of Things. Våra Philips-produkter, Interact-system för uppkopplad belysning och data-drivna tjänster ger mervärde till företag och förvandlar livet i hem, byggnader och offentliga utrymmen. År 2024 hade vi en omsättning på 6,1 miljarder euro och cirka
29 000 anställda i över 70 länder. Vi tillvaratar ljusets enastående potential för att skapa ett ljusare liv och en bättre värld. Sedan vår börsintroduktion har vi varit med i Dow Jones Sustainability World
Index åtta år i rad och har uppnått EcoVadis Platinum-betyget fem år i rad, vilket placerar Signify i den översta procenten av de utvärderade företagen. Nyheter från Signify finns på vår nyhetssida, X, LinkedIn och Instagram. Information för investerare finns på För investerare-sidan.



Vi är väldigt nöjda med installationen av ny belysning i Vida Nu har vi en kapacitet i toppklass som kommer att hålla i många år framöver. Ljuset är jämnare, klarare och skapar en helt annan energi i arenan. Det är häftigt att se hur publiken reagerar när ljuset förändras vid till exempel intro eller mål. Det här är ett viktigt steg i hur vi fortsätter utveckla upplevelsen kring våra hemmamatcher, säger Johan Markusson, VD för Växjö Lakers.