PostNord är en av de första postoperatörerna att återuppta leveranser till USA och Puerto Rico för alla kunder
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKPostNord är en av de första postoperatörerna att återuppta leveranser till USA och Puerto Rico för alla kunder

PostNord är en av de första postoperatörerna att återuppta leveranser till USA och Puerto Rico för alla kunder

Publicerat av: Redaktionen

Från och med den 23 oktober 2025 återupptar PostNord leveranser av varor till USA och Puerto Rico.

PostNord är en av de första internationella postoperatörerna som återupptar tjänsten för alla kunder, efter att framgångsrikt ha infört tjänsten Postal Delivered Duties Paid (PDDP) för att möta de nya amerikanska tullkrav som infördes i augusti. 

Nu kan kunder i Sverige och Danmark återigen skicka försändelser till USA och Puerto Rico med PostNords tjänst Postal Delivered Duties Paid (PDDP). Leveranserna återupptas efter att USA:s tullbestämmelser ändrades den 29 augusti, då de minimis-undantaget vid import av varor till låga värden togs bort.

‒ Vi har arbetat intensivt under den här perioden för att anpassa våra tjänster till de nya amerikanska kraven, eftersom vi vet att både privatpersoner och företag sätter stort värde på den här tjänsten. Efter att framgångsrikt ha testat lösningen med en liten grupp kunder är vi nu glada att kunna göra den tillgänglig för alla som skickar varor till USA och Puerto Rico, särskilt inför högsäsongen under Black Friday och jul, säger Björn Bergman, chef för Group Brand and Communication på PostNord.

PostNord är en av de första postoperatörerna att återuppta leveranser till USA och Puerto Rico för alla kunderDe nya bestämmelserna innebär att nästan alla varor som skickas till USA och Puerto Rico omfattas av importtullar, som måste betalas innan försändelsen anländer. PostNord hanterar tullavgifterna för avsändarens räkning, ser till att betalningen sker i tid och att mottagaren inte debiteras några extra avgifter vid leverans. Dessutom kräver de amerikanska tullmyndigheterna nu mer detaljerad information från avsändaren, vilket innebär att fullständiga och korrekta elektroniska tulluppgifter måste uppges vid bokningstillfället. Det gäller varubeskrivningar, deklarerat värde, ursprungsland och andra viktiga uppgifter om försändelsen.

För att möta de nya kraven har PostNord uppdaterat sina online-tjänster för direktbetalande kunder. Där kan de ange tullinformation, se automatiskt beräknade tullavgifter och betala alla avgifter direkt i kassan. Fakturakunder kommer även fortsättningsvis att hantera sina försändelser via PostNords affärssystem och faktureras i efterhand, baserat på det slutliga tullbeloppet som betalats till US Customs and Border Protection (CBP).

Med dessa förändringar kan PostNord fortsätta att erbjuda regelenliga, tillförlitliga och effektiva leveranser till USA och Puerto Rico, enligt de nya tullbestämmelserna som införts efter upphävandet av de minimis-undantaget. Tullar tas nu ut även på varor till ett värde under 800 amerikanska dollar, medan gåvor mellan privatpersoner värda under 100 amerikanska dollar, samt brev och personlig korrespondens, fortfarande är undantagna och inte kräver någon tulldeklaration.

 Faktaruta: Upphävande av de minimis-regeln
  • Det amerikanska de minimis-undantaget, som tidigare tillät tullfri import av varor till ett värde under 800 USD, upphävdes den 29 augusti 2025.
  • På grund av de nya kraven pausade PostNord tillfälligt vissa leveranser till USA och Puerto Rico den 23 augusti och återupptar dem den 23 oktober 2025.
  • Ändringen innebär att varorna nu omfattas av tullavgifter och strängare krav på tulluppgifter.

 

 

Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2024 hade koncernen cirka 23 300 anställda och en omsättning på 37,8 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på group.postnord.com

Relaterade Artiklar