Trots rapporter om minskat resande till USA ser Sembo en helt annan utveckling. Företaget har mer än fördubblat sin försäljning av USA-resor jämfört med föregående år.
En kombination av smart paketering, AI-driven bokning och en stärkt krona gör det nu både enklare och mer prisvärt för svenskar att upptäcka USA.
– Vi ser en tydlig förändring i hur svenskar bokar sina resor. Smidighet och flexibilitet står i fokus, och tack vare vår smarta paketering och vår AI-drivna bokningstjänst Amelia kan resenärer snabbt och enkelt skapa sina egna drömresor med flera stopp och anpassade rutter, säger Andreas Elmgren, General Manager på Sembo.
Den svenska kronans förstärkning mot dollarn gör USA mer prisvärt för svenska resenärer, samtidigt som efterfrågan på personliga och flexibla resealternativ ökar. Genom AI-baserad reseplanering kan resenärer boka kompletta resor på bara några sekunder – oavsett om det handlar om en storstadsweekend i New York, en roadtrip längs Route 66 eller en solresa till Kalifornien.
– Med vår AI-lösning Amelia kan resenärer planera och boka sina resor med maximal frihet. Vi ser ett ökat intresse för dynamiska resor där man skräddarsyr sin upplevelse, och USA är ett perfekt exempel på en destination där detta verkligen kommer till sin rätt, fortsätter Andreas.
Sembo ser positivt på utvecklingen och räknar med att intresset för skräddarsydda resor fortsätter att växa, inte bara till USA utan även till andra destinationer där flexibilitet och smart planering gör stor skillnad.
Sembo är en del av Stena Line Travel Group AB, en av Sveriges största resekoncerner inom det snabbt växande området för fritidsresande. Med huvudkontor i Helsingborg och över 150 engagerade medarbetare på våra kontor i Sverige, Danmark och Palma de Mallorca, Spanien, är vi stolta över att erbjuda en revolutionerande plattform för resande.
Som en av världens mest flexibla online travel agencies (OTAs) förmedlar vi över 600 000+ hotell, 50 000+ semesterboenden, 500 flygbolag, 300 000+ aktiviteter, och 25+ färjebolag med över 300+ rutter. Genom vår egenutvecklade plattform kan våra 550 000 kunder per år och en omsättning på 1,4 miljarder SEK (2019). sömlöst planera och boka sina resor, stora som små direkt på våra webbplatser, på 18 marknader.
Sembo erbjuder en ny, flexibel reseupplevelse – där varje detalj kan anpassas efter kundens behov och där innovation står i centrum.