Descartes Systems Group, global leverantör av logistiklösningar, har publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser, How Smarter Home Delivery Wins Younger Consumers as Online Buying Slows.
Studien visar att på en långsammare växande e-handelsmarknad är det konsumenter i åldern 18-35 år (”under 35 år”) som bidrar mest till tillväxten, genom att öka både volymen och frekvensen av sina inköp under de senaste 12 månaderna jämfört med föregående år.
Medan 18% av alla tillfrågade konsumenter minskade sina inköp under denna period, ökade 43% av konsumenterna under 35 år sina inköp jämfört med föregående år, jämfört med endast 32% av konsumenterna över 65 år (se figur 1).
Dessutom gjorde 44% av de under 35 år inköp på nätet minst varannan vecka i år – en betydande ökning jämfört med förra årets 33%. För den yngre demografiska gruppen är dock missnöjet med hemleveranser fortsatt stort, hela 79% uppger att de har upplevt leveransproblem jämfört med 66% av alla tillfrågade konsumenter.
För varje leveransproblem som beskrivs i undersökningen rapporterade dessutom personer under 35 år en högre andel negativa erfarenheter än respondenterna i stort (se figur 2). Omvänt rapporterade personer över 65 år en lägre andel negativa upplevelser än samtliga respondenter. Den yngre demografin är inte bara den grupp som driver tillväxten inom onlineköp, den verkar också vara den grupp som har högst förväntningar på positiva leveransupplevelser.
– Negativa leveransupplevelser är fortfarande ett stort bekymmer för både detaljhandeln och deras leveranspartners, särskilt med tanke på att e-handelns tillväxt har stabiliserats efter pandemin, säger Mavi Silveira, SVP Global Marketing på Descartes, och fortsätter:
– Trots vissa förbättringar inom hemleveranser de senaste åren, når servicenivån ännu inte upp till de höga förväntningar som dagens konsumenter har, särskilt inte bland yngre kunder under 35 år. Dåligt upplevda leveranser riskerar att minska kundens lojalitet och det långsiktiga värdet för denna viktiga målgrupp.
Descartes och SAPIO Research intervjuade 8.000 konsumenter i Europa och Nordamerika om deras köpbeteende inom e-handel under de tre första månaderna 2025. Målet var att få en heltäckande bild av läget för e-handel och hemleveranser genom att till exempel förstå orsakerna till ökningar eller minskningar av e-handelsköp, de olika typerna av varor som köps, inköpsfrekvens, leveranspreferenser, leveransupplevelser och hur dåliga leveranser påverkar återförsäljare och deras transportörer. Studien ser också på hur konsumenternas beteenden och uppfattningar varierar mellan olika demografiska grupper. För hela rapporten, läs How Smarter Home Delivery Wins Younger Consumers as Online Buying Slows.
Läs mer om Descartes lösningar hemleveranser för och lösningar för leverans och fullgörande av e-handel.
Om Descartes
Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan. Descartes lösningar används för planering, spårning och uppföljning av leveranser, men också för att hantera och följa upp på transportörsavtal, tjänstekvalité och transportfakturor. Descartes lösningar ger tillgång till global handelsdata för att snabbt och enkelt skapa och skicka import- och exportmeddelande samt säkerställa att man följer de krav, regler och sanktioner som ställs från olika stater och myndigheter. Descartes huvudkontor ligger i Waterloo, Kanada och det nordiska huvudkontoret i Malmö. Läs mer på www.descartes.com/sv eller följ oss på LinkedIn.