En ny global undersökning från IDC och Workday, Inc. (NASDAQ: WDAY), en ledande leverantör av digitala lösningar som hjälper organisationer att hantera sina medarbetare och sina ekonomiska resurser, visar att mer än en tredjedel, 35%, av detaljhandlare använder AI för att bättre hantera och effektivisera sina produktionsflöden.
Gamla IT-system sätter dock käppar i hjulet.
– Det är intressant att så många aktörer inom detaljhandeln har upptäckt fördelarna med AI. AI kan bland annat hjälpa till fatta snabbare beslut och även att öka produktiviteten genom effektivisering, något som undersökningen visar är den främsta prioriteringen för många detaljhandlare. Att så pass många dras med gamla och daterade IT-system som påverkar möjligheten till att integrera dessa lösningar är dock något som behöver åtgärdas för att branschen ska kunna hålla sig fortsatt konkurrenskraftig, säger Laurent Homeyer, strategisk branschrådgivare för detaljhandeln på Workday.
Enligt undersökningen är de främsta fördelarna och prioriteringarna vad gäller användningen av AI inom detaljhandeln:
- Förbättring av effektivitet och produktivitet hos de anställda genom tydliga och genomförbara mål som ger avkastning på investeringar (45%).
- Att attrahera, behålla och vidareutbilda talanger (43%)
- Att öka kundlojaliteten (42%)
Undersökningen visar att den främsta utmaningen för detaljhandeln är hantering och utnyttjande av data i hela verksamheten. Frånkopplade punktlösningar, data i silos och integrationskomplexitet bromsar innovation och hindrar långsiktig prestanda; 52% av respondenterna uppgav att dessa faktorer leder till svårigheter att planera, genomföra och analysera. De uppgav även att det medför problem med budgetering och planering. 46% menar att begränsad insyn i verksamheten mellan front- och backoffice samt bristande förtroende för data gjorde det svårt att driva effektivt beslutsfattande.
En tredjedel (36%) av de företag som medverkade i undersökningen upplever att detaljhandeln som bransch är stabil men att många oroar sig för att inte kunna ställa om snabbt nog när marknadsförhållandena förändras.
Studien genomfördes online under juni 2024. Läs rapporten i sin helhet här