Wolt Market satsar på mångfald - erbjuder anställning åt ungdomar och flyktingar
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLT Wolt Market satsar på mångfald – erbjuder nu anställning åt ungdomar och flyktingar

Wolt Market satsar på mångfald – erbjuder nu anställning åt ungdomar och flyktingar

Publicerat av: Redaktionen

Wolt Market har inlett en satsning där man fokuserar på att öka mångfalden bland de anställda.

I de städer man är verksam i har man anställt sex ungdomar under 18 år för att erbjuda dem ett sätt att tjäna extra pengar och få en fot in på arbetsmarknaden.

Och i ett samarbete med flyktingorganisationen TENT Partnership for Refugees anställer man löpande personer som kommer till Sverige som flyktingar från krigsdrabbade länder.

Wolt Market satsar på mångfald - erbjuder anställning åt ungdomar och flyktingarWolt Market är Wolts egna kedja av virtuella livsmedelsbutiker. Verksamheten drog igång under våren 2022 och idag finns man i Stockholm, Örebro och Malmö. Utbudet på Wolt Market liknar de flesta vanliga livsmedelsbutiker. Den stora skillnaden är köpupplevelsen som är helt och hållet digital. Man handlar via Wolts app och väljer där att antingen hämta upp sina varor i butiken eller få dem levererade där man befinner sig inom 30 minuter.

I Wolt Markets butiker arbetar idag 86 anställda. Antalet anställda har vuxit med 51 personer sedan årsskiftet, bl.a. tack vare att man expanderat verksamheten till Malmö. Där öppnade man en butik i slutet av februari. Alla anställda på Wolt Market omfattas dessutom av ett kollektivavtal som man slöt med Handels i slutet av förra året. Avtalet har höjt de anställdas timlön, givit en högre timersättning på helgdagar, höjt pensionsnivån samt givit ett mer omfattande försäkringsskydd. Wolt Market blev också den första virtuella livsmedelskedjan i landet med att teckna kollektivavtal för sina anställda. Nu satsar Wolt market på att öka mångfalden bland de anställda.

I somras drog man igång ett initiativ där man vill erbjuda ungdomar som är 16-17 år en chans till extra inkomst och en fot in i arbetslivet. Till dags dato har man anställt sex ungdomar till butikerna i Sverige. Joachim Schwartzbach är VD för Wolt Market och säger:

Wolt Market satsar på mångfald - erbjuder nu anställning åt ungdomar och flyktingar“För oss är mångfald på arbetsplatsen mycket viktigt. Vi har kommit ganska långt när det gäller sånt som etnicitet och könsfördelning, och nu breddar vi även när det kommer till ålderfördelning. Wolt Market är en kul arbetsplats och passar bra som ett första steg in i det riktiga arbetslivet. Det är dessutom någonting som går att kombinera med exempelvis studier då man själv kan välja att bara göra ett eller ett par skift i veckan.”

Utöver att anställa ungdomar, har man även ett samarbete med TENT Partnership for Refugees där man hjälper personer med flyktingbakgrund in i arbetslivet genom en anställning. Detta är ett europeiskt initiativ där man hittills anställt totalt 30 personer varav fyra i Sverige. Joachim Schwartzbach säger:

“Jag är både glad och stolt över vårt partnerskap med TENT. Vi ser en oerhört hög arbetsmoral hos dem som kommer in via programmet, och övriga anställda har verkligen bidragit till att få dem att känna sig välkomna och en del av teamet. “

 

Om Wolt

Wolt är ett Helsingforsbaserat techföretag som gör det otroligt enkelt att upptäcka och få den godaste maten samt de bästa produkterna levererade från lokala restauranger och butiker direkt till dig. För att möjliggöra detta utvecklar Wolt ett stort utbud av tekniska lösningar inom lokal logistik, betalning och detaljhandel samt driver sina egna livsmedelsbutiker under varumärket Wolt Market. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash 2022. DoorDash är verksamma i 31 länder idag, varav 27 är med Wolts produkter och varumärke. Wolt lanserades i Sverige 2016 och finns idag i 24 svenska städer – från Umeå i norr till Malmö i söder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar