Wolt fyller tio år - tio överraskande fakta om Wolt i Sverige
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLT Wolt fyller 10 år – tio överraskande fakta om Wolt i Sverige

Wolt fyller 10 år – tio överraskande fakta om Wolt i Sverige

Publicerat av: Redaktionen

Wolt, leveransplattformen för mat och andra varor, fyller 10 år idag den 10 oktober.

Under de tio åren har Wolt gått från att enbart verka i födelsestaden Helsingfors till att finnas i cirka tusen städer i 28 länder.

Wolt kom till Sverige 2016 och finns för närvarande i 40 städer, med ytterligare lanseringar att vänta i närtid.
Wolt har sedan starten genomfört 700 miljoner beställningar till ett sammanlagt värde av 15 miljarder euro. Det har vi kunnat göra tack vare de totalt 450 000 kurirpartners som levererat och levererar varor till våra kunder.

Även i Sverige har vi lyckats med en rad stora bedrifter under dessa åtta år. Här är tio överraskande fakta:

  • Totalt har drygt 16 miljoner beställningar genomförts hos Wolt i Sverige
  • Enligt statistiken är Wolts mest populära produkt genom tiderna i Sverige cheeseburgaren!
  • Den största enskilda beställningen var också av cheeseburgare – någon beställde 400 stycken ​​på en gång!
  • År 2022 öppnades den första Wolt Market-butiken i Sverige i Solna. Den mest populära produkten på Wolt Market är bananer.
  • Wolts äldsta partner, som vi fortfarande arbetar tillsammans med idag, är Maxos!
  • Den restaurang som mottagit flest beställningar i Sverige är Max, som fått nästan 1 250 000 beställningar
  • På plattformen finns idag över 7 000 restauranger och nästan 500 butiker som säljer livsmedel
  • Den mest värdefulla ordern som någonsin levererats var värd 32 870 SEK
  • …och den billigaste beställningen vi levererat var värd 10 kr, och det var hundbajspåsar!
  • Florister var bland våra första handelspartners efter restauranger. Över 7 000 blomsterbeställningar har gjorts via Wolt över hela Sverige.
Johan Grönvall är sedan 2022 vd för Wolt i Sverige:
Wolt fyller tio år - tio överraskande fakta om Wolt i Sverige

Johan Grönvall, vd för Wolt i Sverige

– Idén bakom Wolt är att vara en del av handelns förflyttning från butiker och restauranger till nätet, men att vara det på ett sätt som hjälper butikerna och restaurangerna. Att vi kunnat växa så snabbt på så här kort tid är ett kvitto på att idén fungerar.

– Vi kan se att när vi etablerar oss i en ny stad så får butikerna och restaurangerna fler kunder. De behåller de kunder som vill handla i butik eller äta ute, men når även de som vill stanna hemma och ta det lugnt.

– Samtidigt bidrar vi till sysselsättningen. I nuläget har vi ungefär 4 000 aktiva kurirpartners i Sverige. En del har leveranserna som sin huvudsakliga syssla, andra är studenter som vill kunna anpassa sina arbetstider efter studier och tentor. Vår modell ger våra kurirpartners full frihet att välja var, när och hur de leverera åt oss.

Nästa steg för Wolt är att utveckla vår satsning på detaljhandeln. Närmast kommer vi att ge oss in i apotekssegmentet, någonting som varit mycket efterfrågat på plattformen. Vi kommer också att fortsätta med vår last-mile tjänst Wolt Drive, där företag köper hela vår logistiklösning och integrerar den i sin egen digitala infrastruktur. Detta innebär att man som kund kan “checka ut” med Wolt när man handlar digitalt.

De första tio åren har varit exceptionellt framgångsrika. Vi har visat att Wolt bidrar positivt till såväl näringslivet som arbetslivet. Nu firar vi vårt första decennium och tar sikte på nästa, avslutar Johan Grönvall.

I samband med 10-årsjubileet släpper Wolt också rapporten “A Decade Delivered” som går igenom företagets tioåriga resa. Du kan läsa hela rapporten här. Rapporten har utarbetats i samarbete med konsultföretaget Copenhagen Economics. Siffrorna representerar alla Wolts marknader.

Om Wolt

Wolt är ett Helsingforsbaserat techföretag som gör det otroligt enkelt att upptäcka och få den godaste maten samt de bästa produkterna levererade från lokala restauranger och butiker direkt till dig. För att möjliggöra detta utvecklar Wolt ett stort utbud av tekniska lösningar inom lokal logistik, betalning och detaljhandel samt driver sina egna livsmedelsbutiker under varumärket Wolt Market. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash 2022. DoorDash är verksamma i 31 länder idag, varav 27 är med Wolts produkter och varumärke. Wolt lanserades i Sverige 2016 och finns idag i 40 svenska städer – från Umeå i norr till Malmö i söder.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar