Den första upplagan av Visa Nordic Agentic Commerce Report visar att nordiska konsumenter, särskilt yngre vuxna, i hög grad är öppna för att låta AI-agenter genomföra köp å deras vägnar – särskilt när det måsta gå fort.
Rapporten bygger på en Verian-undersökning (tidigare Sifo) med 4 000 konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I genomsnitt uppger nära hälften av 18–29-åringar i regionen (45%) att de skulle känna sig bekväma med att låta en AI-agent genomföra tidskritiska köp, som att säkra konsertbiljetter eller varor vid begränsade produktsläpp.
Detta växande förtroende för AI-shopping, känt som agentisk handel, signalerar ett potentiellt skifte i hur konsumenter kommer interagera med detaljhandel och e-handel. Även om det fortfarande är en minoritet som skulle föredra att ge full autonomi till AI för vardagsköp, så visar rapporten ett område där tillit till AI redan finns: när utbudet är begränsat och snabbhet och bekvämlighet är extra viktigt.
”Svenska konsumenter har alltid varit tidiga med att ta till sig innovation, och deras öppenhet för AI-agenter visar hur snabbt denna förändring sker. Att nästan hälften av unga vuxna i Norden redan är redo att låta AI-agenter hantera tidskritiska köp är en tydlig signal om hur snabbt konsumentbeteendet utvecklas. Vår roll är att säkerställa att dessa upplevelser är säkra och tillförlitliga, så att innovation kan ske med förtroende”, säger Philip Konopik, Group Country Manager för Visa i Norden.
Viktigaste resultaten från rapporten
- Finska konsumenter mest öppna för AI-agenter: 44% av finländarna känner sig bekväma med att låta AI-agenter hantera tidskritiska köp, jämfört med 36% i Norge, 28% i Sverige och 24% i Danmark.
- Unga vuxna är mest ”agent-redo”: I snitt är 45% av 18-29-åringar i Norden bekväma med AI-agenter för tidskritiska köp, jämfört med 30-49-åringar (39%), 50-64-åringar (31%) och 65+ (18%).
- Nuvarande AI-användning växer: 35% av finländarna, 29% av svenskarna, 26% av norrmännen och 19% av danskarna har redan använt AI-verktyg som ChatGPT och Copilot för shoppingbeslut.
- Största fördelarna: Snabbhet och bekvämlighet dominerar: I snitt 36% av nordiska konsumenter framhåller tidskritiska köp som en fördel med AI-agenter, 29% svarar ”få bättre priser”, och 26% ”mindre stress i vardagen”.
- Största farhågorna: Felaktiga köp (65%), köp utan tillåtelse (63%), bedrägeri/dataintrång (58%), och att den skulle dela känslig information (53%).

Philip Konopik, Group Country Manager för Visa i Norden
Vad gör Visa
Visa samarbetar med ledande AI-innovatörer för att säkerställa att agentisk handel blir personligt, tryggt och säkert. Det innebär att varje köp som genomförs av en AI-agent kommer ha samma skydd som konsumenter förlitar sig på idag. Visas arbete innefatar autentiserade, tokeniserade betalningar där det traditionella 16-siffriga kortnumret ersätts av en unik token som bara kan användas av konsumenten och dennes agent. Det gör det möjligt att sätta tydliga utgiftsgränser och regler för sina agenter, tillsammans med starka samtyckes- och datakontroller som håller alla transaktionsdetaljer privata.
”Agentisk handel är nästa steg i utvecklingen av digitala betalningar och inte något som bara finns i teorin. Dessa agenter måste kunna anförtros betalningar, inte bara av användarna, utan av banker och handlare. Vi arbetar för att säkerställa att när AI-agenter blir en del av vardagshandeln ska konsumenterna kunna förlita sig på samma säkerhet och skydd som de litar på idag”, säger Helene Bredesen, produktchef för Visa i Norden.
Tidigare i år lanserades Visa Intelligent Commerce, som öppnar Visas globala betalnätverk för utvecklare som bygger nästa generations AI-agenter. Genom integrerade API:er och ett kommersiellt parnterprogram blir det möjligt för noggrant utvalda partners att säkert och i stor skala lansera AI-drivna handelstjänster. Visa har också presenterat Trusted Agent Protocol – ett nytt ramverk som hjälper handlare att säkert identifiera och verifiera AI-agenter vid checkout, så att varje agentstyrd transaktion blir lika betrodd och smidig som vilken Visa-betalning som helst. Konsumenter kommer tydligt kunna sätta och kontrollera gränser och villkor, för att alltid veta exakt vad deras AI-agent får och inte får göra med deras Visa-kort.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av Visa mellan den 29 september och 9 oktober 2025 i Sverige, Danmark, Finland och Norge, med 1 000 intervjuer per land (n = 4 000), riktad till vuxna i åldern 18-65+.
Om Visa Inc.
Visa (NYSE: V) är en världsledare inom digitala betalningar och underlättar transaktioner mellan konsumenter, säljare, finansinstitut och statliga enheter i över 200 länder och territorier. Vårt uppdrag är att koppla samman världen genom det mest innovativa, bekväma, pålitliga och säkra betalningsnätverket, vilket gör det möjligt för individer, företag och ekonomier att blomstra. Vi tror att ekonomier som inkluderar alla överallt, lyfter alla överallt och ser tillgång som grundläggande för framtidens penningrörelser. Läs mer på Visa.se.



