Tele2 fortsätter att driva utvecklingen av innovativa kommunikationslösningar.
Nu levererar Tele2, i samarbete med partnern Infobip, tekniken som gör det möjligt för Besikta Bilprovning att ta sin kunddialog till en ny, mer modern nivå.
Från och med april i år kan Besiktas kunder med Android-telefoner motta meddelanden via RCS (Rich Communication Services), en avancerad teknik som ersätter traditionella SMS med en betydligt rikare, säkrare och mer interaktiv upplevelse.
RCS representerar en betydande utveckling av SMS-standarden. Tekniken gör det möjligt för företag att skicka meddelanden som kan inkludera högupplösta bilder, videoklipp, karuseller, emojis och klickbara svarsknappar. Detta skapar en dynamisk och engagerande upplevelse som påminner mer om en interaktiv app med dess tvåvägskommunikation, direkt bland kundens övriga sms.

Madeleine Limberg Lang, försäljningschef för Offentlig sektor på Tele2
För företag som Besikta Bilprovning öppnar RCS dörrar till mer effektiva och personliga utskick. Samtidigt får mottagaren ökad säkerhet och trygghet. Alla RCS-meddelanden som skickas via en verifierad avsändare är tydligt märkta med företagets namn och logotyp. Detta minskar risken för förväxling och bedrägeri jämfört med oidentifierade SMS.
I ett initialt skede kommer Besikta att använda RCS för viktiga utskick till sina kunder, såsom påminnelser inför kontrollbesiktning. Tekniken är för närvarande tillgänglig för kunder med Android-telefoner, då stödet för RCS i Apples iOS ännu inte är fullt implementerat.
– Lanseringen med Besikta Bilprovning är ett viktigt steg för att ta kundkommunikationen till nästa nivå. RCS är inte bara en teknisk uppgradering, det blir en standard för hur företag kan interagera säkert och engagerande med sina kunder direkt i mobilens meddelandeapp. Vi är stolta över att, tillsammans med Infobip, möjliggöra detta för Besikta och bidra till en tryggare och bättre kundupplevelse för deras kunder, säger Madeleine Limberg Lang, Head of B2B Sales.
Genom att införa RCS stärker Besikta Bilprovning både sin kundkommunikation och säkerheten i sina digitala utskick. Tele2 stärker därmed sin position som en ledande partner i utvecklingen och implementeringen av moderna, säkra och innovativa digitala kommunikationstjänster.
– Att implementera RCS tillsammans med Tele2 och Infobip innebär en betydande förbättring av vår kundkommunikation. Vi kan nu erbjuda våra kunder en modernare, säkrare och mer interaktiv upplevelse direkt i mobilen. Detta är särskilt värdefullt för viktiga utskick som påminnelser inför besiktning. Vi ser fram emot att se hur denna uppgradering lyfter vår kunddialog, säger Karin Holm, marknadschef Besikta.
Om Besikta
Besikta Bilprovning är en av Sveriges ledande aktörer inom fordonsbesiktning. Med ett rikstäckande nätverk av stationer över hela landet erbjuder Besikta kontroll- och registreringsbesiktningar samt andra tjänster som bidrar till ökad trafiksäkerhet och en bättre miljö. Bolaget bildades 2010 i samband med avregleringen av besiktningsmarknaden i Sverige. Besiktas uppdrag är att bidra till säkrare fordon och vägar i Sverige.
Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2024 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 11 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.