Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot.
Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler.
Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
I Sveas undersökning E-handelsläget Q4, som genomförs kvartalsvis varje år, anser majoriteten att konkurrensen från företag som Temu, Shein och AliExpress utgör ett hot mot svensk e-handel.
Över hälften, 53 procent, svarar att dessa aktörer är ett stort eller mycket stort hot.
Felaktiga prisförväntningar, gifter och miljöpåverkan
Närmare sju av tio, 66 procent, menar att konsekvensen av lågpristrenden är att konsumenter riskerar att få en felaktig prisbild av svenska e-handlare som agerar inom EU:s lagstiftning. Sex av tio, 57 procent, anser att direktkonkurrerande företag som inte kan erbjuda samma pris kan gå under. Över hälften lyfter påverkan på miljö och klimat.
Dessutom svarar närmare hälften, 47 procent, att dessa produkters ofta bristande kvalitet riskerar att skapa en negativ bild av e-handeln i stort. Nästan lika många, 45 procent, menar att konsumenter kan fara illa då dessa produkter kan innehålla gifter och därmed vara farliga.
Högre kvalitet och förändrade regelverk
Som svar på lågpristrendens framfart uppger en tredjedel av e-handlarna, 35 procent, att de överväger eller har ökat sitt fokus på kvalitet och service. Ungefär lika stor andel, 31 procent, vill satsa på att utveckla varumärket. En dryg femtedel, 23 procent, svarar att de kommer satsa på snabbare leveranser och bättre kundupplevelse.
Hur en rättvis konkurrenssituation kan skapas råder en tydlig konsensus: lågprisaktörerna bör omfattas av samma EU-regler som övriga e-handlare inom unionen. Detta svarar 78 procent. Närmare sex av tio, 59 procent, anser att det skulle innebära ett bättre skydd för konsumenter och 47 procent svarar att det skulle stärka svensk handel.
– Det är naturligt att många e-handlare ser utländska lågprisaktörer som hot. Men istället för att själva kompromissa med kvalitet och sänka priser är det positivt att många lägger fokus på att erbjuda bättre produkter och ett starkare varumärke. En förändring av regelverken har diskuterats flitigt senaste veckorna, som följd av rapporteringen kring företag som Temu och Shein. Sveriges e-handlare vill att dessa företag ska omfattas av samma EU-regler för att skapa en rättvis konkurrens, säger Patrik Widlund, CMO på Svea Bank.
Om E-handelsläget Q4
E-handelsläget är Svea Banks undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan den 11 december 2024 och 22 januari 2025 och besvarades av 417 e-handlare.