4 av 5 konsumenter ser idag shopping som en blandning mellan den fysiska och den digitala världen [1].
Ändå har sedan e-handelns början, fysiska butiker och online shopping i stort sett varit separata kanaler [2], vilket resulterat i mestadels eller helt separata shoppingupplevelser.
Nu med ökad popularitet av Hybrid-retail, börjar dessa en gång så avskilda kanaler integreras – och den fysiska och digitala shoppingupplevelsen samt organisationer bli mer integrerad än någonsin tidigare.
Detta kallar vi för Hybrid-Retail!
Från Separata Kanaler till det Bästa av Båda
Konceptet med Hybrid-Retail är inte nytt, trots att det först fick verklig dragkraft under COVID-19-pandemin.
Fast förändringen accelererades under pandemin, är den fortfarande i sin linda. Av denna anledning har tyngdpunkten för de flesta av dessa företag i huvudsakligen varit att investera i logistisk och digital kunskap för att hantera denna nya, komplexa affär.
Det är här Hybrid-Retail skiljer sig; den fokuserar verkligen på en enkel sak: kundorienterad teknologi [3] för att tillhandahålla den bästa kundupplevelsen, oavsett kanal.
Ett främsta exempel på en sådan framträdande teknologi är live shopping.
Live shopping-teknologi överbryggar klyftan mellan fysiska butiker och e-handel genom att enkelt kombinera det bästa av båda världar.
Hybrid-Retail är best practise för autentiska och personliga kundupplevelser
Under mina 20 år i detaljhandel och e-handel har jag lärt mig att varumärket eller återförsäljaren som tillhandahåller den bästa övergripande kundupplevelsen kommer att öka sina marknadsandelar och sin affär.
Jag tror, att Hybrid-Retail är det som kan hjälpa oss dit.
Anledningen är att Hybrid-Retail skapar förtroende och kontinuerligt förbättrar kundupplevelsen genom interaktioner – snarare än genom enbart infrastruktur eller logistik.
Så framåt – för att utnyttja fördelarna med Hybrid-Retail – måste man sträva efter att skapa den bästa och mest autentiska konsument-, varumärkes- och shoppingsupplevelsen som möjligt.
Vad är Nästa Steg inom Hybrid-Retail?
Så, vad är nästa steg i denna transformering?
Så, för att verkligen ligga före sina konkurrenter – måste man erkänna att användning av kundorienterad teknologi är viktig. Men, det kräver mer att faktiskt leverera exceptionella shoppingupplevelser som involverar snabb, pålitlig service och personlig, trovärdig information från autentiska personer. Något som konsumenter förväntar sig under 2024 [4].
Av denna anledning tror jag att det är dags för företag och varumärken att under 2024, skapa en transformering, genom att sluta operera i silos och istället prioritera autentiska och personliga shopping – varumärkesupplevelser.
Detta kräver en organisationsförändring för att slutligen organisera e-handel, marknads och säljteam, i ett hybridteam. I all transformering så måste man börja med egen organisation och på detta sätt skapa och vårda en hybridkultur, som kan tillgodose och leva upp till synpunkter, önskemål och krav från sina kunder.
Under 2023, så stagnerade e-handels tillväxten i de flesta branscher, och under 2024 är Hybrid-Retail en nödvändig transformering för driva tillväxt!
———————-
[1] Källa: https://blog.lengow.com/e-commerce-trends/hybrid-commerce/
[2] Källa: https://blog.lengow.com/e-commerce-trends/hybrid-commerce/
[3] Källa: https://www.sngular.com/insights/169/insight-hybrid-retail-model