Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande lastbilar, samtidigt som självkörande teknik från Silicon Valley-baserade företaget Plus integreras i Scanias fordon.
Scania utökar i dag den strategiska utvecklingen av självkörande transporter mellan logistiknav och terminaler, med lanseringen av Autonomous Commercial Pilot Programme.
Som en del av TRATON Group kommer Scania också att vara involverat i ett nytt partnerskap med teknikföretaget Plus.
Det USA-baserade företaget kommer att integrera sin tekniklösning SuperDrive för helt automatiserad (nivå 4) körning av Scanias fordon liksom av andra fordon inom TRATON.
Scania Autonomous Commercial Pilot Program är en del av Scanias ökade fokus på att involvera kunder i tester kring självkörande transporter mellan logistiknav. Målet är också att skapa skalbara koncept som kan sättas i drift och leverera ett högt värde i våra kunders verksamhet.
För säkrare, effektivare och mer hållbar körning
Lanseringen av Scanias program sammanfaller med att många kunder letar efter stabila och pålitliga partnerskap för att utveckla och sätta egna autonoma transportlösningar i drift. Fördelen med Scanias nya lösning är den kan skräddarsys efter kundernas specifika rutter och typ av transport.
– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar. Det betyder att tekniken är monterad i fordonen direkt från fabriken och att lösningen är framtagen för att fungera i våra kunders befintliga infrastruktur och operativa flöden, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania.
Förväntningen är att Scanias självkörande transporter mellan logistiknav och terminaler kommer att bidra till att öka kundernas effektivitet, sänka deras utsläpp och förbättra trafiksäkerheten. Samtidigt är självkörande transportlösningar ett sätt att möta den allt större förarbristen i världen.
Ytterligare utbyggnad av autonoma fordon planeras
Lanseringen är det senaste steget i Scanias resa inom självkörande fordon. Efter att ha testat autonoma transportlösningar på svenska vägar sedan 2021 är Scanias plan nu att utöka pilotverksamheten med kunder i andra europeiska länder under 2024.
– Genom att utöka vårt program för självkörande transporter mellan logistiknav tar vi en ledande position för att tillhandahålla autonoma lösningar för våra kunder, säger Peter Hafmar.
Redan i dag testas Scania-lastbilar med ett helt självkörande styrsystem (nivå 4) från Plus på allmänna vägar i Europa, men med en säkerhetsförare ombord. Scania och Plus kommer nu att starta ett pilotprogram för kommersiella transporter som riktar sig till kunder med större fordonsflottor. Därefter startar serieproduktion och global kommersiell utbyggnad i större skala.
– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter. Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus.
Peter Hafmar tillägger:
– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus.