Pressbyrån flyttar in i Wolt-appen
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLTPressbyrån flyttar in i Wolt-appen

Pressbyrån flyttar in i Wolt-appen

Publicerat av: Redaktionen

Wolt och Pressbyrån inleder nytt samarbete – gör vardagen enklare för kunder i stora delar av Sverige.

I dag finns 20 Pressbyrån-butiker tillgängliga via Wolt, och innan årets slut väntas antalet växa till runt 60 butiker i ett 20-tal städer runt om i landet.

Genom samarbetet kan kunder beställa allt från bakverk, dryck och glass till frukost, basvaror och ”bra att ha”-produkter med snabb hemleverans.

Wolt, den digitala plattformen för lokal handel, inleder nu ett nytt samarbete med Reitan Convenience Sverige, som är franchiseorganisationen för Pressbyrån i Sverige. Samarbetet innebär att Pressbyrån – Sveriges största conveniencekedja med runt 300 butiker – stegvis rullas ut på Wolts plattform. I dagsläget finns 20 Pressbyrån-butiker i Wolt-appen, bland annat i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Under året är målsättningen att växa till cirka 60 butiker i ett 20-tal städer, däribland Luleå, Norrköping och Ystad.
Via Wolt kan kunder beställa ett urval av Pressbyråns mest efterfrågade produkter: snacks, godis, kall dryck, fika, frukost, glass, mellanmål, wraps, sallader samt basvaror till kylskåp och skafferi. Sortimentet kompletteras med hygien- och hushållsprodukter samt typiska ”bra att ha”-artiklar som frimärken, spel och små reseprylar – sådant som ofta saknas precis när man behöver det.
– Pressbyrån är ett av Sveriges mest välkända vardagsvarumärken, med en stark tradition av att finnas där människor rör sig – på perronger, vid bussterminaler och i gathörn över hela landet. Tillsammans gör vi nu samma vardagsservice tillgänglig även hemma i soffan. För våra kunder innebär det att man kan lösa både fredagsmyset, söndagsfrukosten och den där akuta huvudvärken i samma app, säger Johan Grönvall, VD för Wolt Sverige.
Två sätt att möta vardagsbehoven – samma idé om enkelhet
Pressbyrån flyttar in i Wolt-appenPressbyrån har sedan starten för 120 år sedan byggt sin verksamhet på att göra vardagen lite enklare – med allt från tidningar och kaffe till snacks, glass och biljetter.
Wolt har på kort tid gått från att främst leverera restaurangmat till att bli en bred plattform för lokal handel, där allt fler väljer att även handla dagligvaror, apotek och annan retail via appen. Samarbetet med Pressbyrån stärker Wolts satsning inom convenience-segmentet, där snabbhet, närhet och tillgänglighet står i centrum.
– Vi ser en tydlig förändring i hur och när människor handlar. Behovet uppstår ofta snabbt – det kan vara ett glömt mellanmål, att kaffet tog slut, eller barn som blivit sjuka. Genom samarbetet med Wolt kan vi möta dessa situationer även utanför butiken, med samma breda sortiment och service men med hemleverans på kundens villkor. Alltid närmast kunden, säger Daniel Lindahl, Försäljningsdirektör på Reitan Convenience Sverige, franchisegivare för Pressbyrån.
Snabb leverans av det lilla som ofta betyder mycket
Att beställa från Pressbyrån via Wolt innebär att kunden får tillgång till ett brett bekvämlighetsutbud utan att behöva lämna hemmet eller arbetsplatsen. Tjänsten passar särskilt bra för spontana behov – som kvällssnacks till TV-matchen, extra kaffe inför en tidig morgon eller glass till en varm sommardag. Och leveranser via Wolt tar vanligtvis inte mer än 30 minuter efter beställning.
För både Wolt och Pressbyrån innebär samarbetet nya möjligheter att kombinera ett starkt fysiskt butiksnät med en digital plattform för on demand-leveranser – där kunden själv väljer om man vill handla på väg någonstans eller få samma utbud levererat till dörren.

 

Om Wolt

Wolt är ett Helsingforsbaserat techbolag som har i uppdrag att sprida glädje, enkelhet och möjligheter till intjäning till världens alla kvarter. Wolt utvecklar en plattform för lokal handel som kopplar samman människor som vill beställa mat, dagligvaror och andra produkter med dem som vill sälja och leverera dem. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash (NASDAQ: DASH) år 2022. Tillsammans är vi idag verksamma i över 30 länder. Du kan läsa mer på Wolts webbplats.

I Sverige lanserades Wolt 2016 och finns idag i över 50 svenska städer – från Umeå i norr till Malmö i söder. Wolt Market, Wolts egna kedja av virtuella livsmedelsbutiker, finns representerat i Stockholm, Örebro och Malmö.

Relaterade Artiklar