Kriminella som vill komma åt Telias kunder och deras pengar via Wangiri-samtal kommer att både stoppas och debiteras i ett nytt säkerhetsskydd.
Det tack vare ett talsvar där bedragare möts av ett meddelande om att de blivit avslöjade. Ringer kunder upp ett misstänkt samtal aktiveras dessutom en varning från Telia innan samtalet kopplas fram.
Bedrägerier är ett utbrett samhällsproblem som orsakar betydande ekonomiska skador för individer och företag i Sverige varje år. En vanlig metod är ’wangiri-samtal’, där kriminella ringer upp från utlandet och lägger på, för att mottagaren ska ringa tillbaka och betala höga avgifter för samtalet. Sedan 2019 finns en teknisk lösning på plats som årligen stoppar miljontals wangiri-samtal. Nu lanserar Telia ytterligare ett skydd mot den här bedrägerimetoden, Telia Payback, som dessutom innebär att Telia vänder på logiken och i stället debiterar de kriminella när de försöker lura Telias kunder.
– Den här typen av brottslighet skadar hela samhället. Förra året stoppade vi 37 miljoner wangiri-samtal, men att bekämpa kriminella är som att träffa ett rörligt mål. Det kräver snabbfothet, kunskapshöjande insatser och att vi ständigt utvecklar vår teknik. Vårt utökade säkerhetsskydd stoppar nu ännu fler bedrägeriförsök, och kostar istället för de kriminella. Det blir alltså både kostsamt och jobbigt att försöka lura svenska folket – det är helt enkelt payback time, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.
Det utökade säkerhetsskyddet verkar både för inkommande och utgående samtal. När de kriminella ringer till Telias kunder i Sverige, möts de först av ett talsvar, med ett personligt meddelande om att de blivit tagna på bar gärning. Om det misstänkta bedrägerisamtalet ändå når fram, varnas kunder om de ringer upp. Telias skydd råder dem att lägga på luren och inte fortsätta samtalet. Inga samtalskostnader debiteras den som lägger på luren direkt efter Telias varning.
Svenska folket blir en del av det nya skyddet
I samband med att säkerhetsskyddet aktiveras i mars månad, bjuds även Telias kunder in att vara en del i kampen mot de kriminella och spela in sin röst till det talsvar som bedragarna möts av. Efterlysningen av personer pågår i Telias sociala kanaler.
– Vi vet att det är alldeles för många därute som känner någon eller som själv blivit drabbad av olika metoder av telefonbedrägerier. Det är en fruktansvärd upplevelse som ingen ska behöva vara med om. Därför vill vi ge alla en röst i kampen mot de kriminella. Med svenska folkets röster och historia i vårt säkerhetsskydd tar vi också ett viktigt steg i att bryta stigmat kring att bli utsatt och våga dela med oss – tillsammans stärker vi vår motståndskraft mot dessa brott, säger Amanda Landqvist.
Förutom att inkludera svenska folket som en del av det nya skyddet, skänker Telia pengarna som tas från de kriminella till Brottsofferjouren, för att ge tillbaka till de som drabbats.
Teknik kan lösa mycket, men inte allt. Det är viktigt att vara vaksam.
1. Ring inte tillbaka till okända internationella nummer.
2. Dela aldrig personlig information som lösenord, bankuppgifter eller verifiera via bank-id över telefon om du inte är helt säker eller om det inte är på din begära.
3. Blockera nummer du misstänker är bedrägeri i din telefon.
4. Det går alltid att lägga på luren om du känner dig osäker.
Skyddet ingår automatiskt för Telias alla mobilkunder och är smidigt integrerat i Telias tjänst. Det kräver inga nedladdningar eller extra appar, det är helt enkelt payback time.
I relaterad media kan du lyssna hur talsvaret kan låta för både kunderna och för bedragarna.
Om Telia
I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 16000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia. Läs mer på www.telia.se