Självbetjäning och digitala lösningar förändrar handeln i snabb takt.
I Swish tredje och senaste rapport Ӏr du medlem?
– Den nya butiksupplevelsen” kartläggs utvecklingen och framtiden för självskanning och digitala butikslösningar i Sverige. Under 2024 växte den svenska självbetjäningshandeln med 9% procent, en ökning som drivs av både kundernas ökade preferens för självbetjäning och butikernas satsningar på effektiva lösningar.
Idag är självbetjäning en självklarhet i butik. Swish rapport, framtagen tillsammans med HUI Research, visar att endast 25 procent föredrar bemannad kassa i matbutiker, medan 34 procent föredrar handskannrar. Dessutom växer appbaserad skanning, särskilt bland yngre konsumenter. Dagens kunder förväntar sig smidiga shoppingupplevelser utan köer och krångel. Om kön är för lång lämnar hälften av de yngre kunderna mellan 18–29 butiken. Är det för trångt avstår 54 procent från att ens gå in.
Men självbetjäning handlar inte bara om smidighet, utan också om kontroll i en osäker ekonomi. Under 2024, präglat av inflation och höga matpriser, uppger 35 procent av 30–49-åringarna att den främsta fördelen med självbetjäning är att man får en bättre överblick över köpets rabatter och slutsumma, en tydlig ökning från 23 procent föregående år.
– Idag är det inte längre en fråga om huruvida butiker ska erbjuda självbetjäning till sina kunder, utan det är en fråga om hur och i vilken utsträckning. Behovet av kontroll är endast en av anledningarna till ökningen vi ser. Även möjligheten att själv bestämma över hur man interagerar med personal är viktig, framför allt för de yngre, säger Charlotta Lindblad, Head of Marketing & Communication på Swish.
Gen Z:s dubbla behov – självständighet och personlig service
Rapporten belyser även en oväntad trend bland Gen Z, 18–29 år,: medan 21 procent helst undviker interaktion med butikspersonal uppger 25 procent att de tvärtom uppskattar det, ibland enbart för inspiration och tips. Butiker behöver därför förstå när kunder vill ha hjälp, och när de vill lämnas ifred.
– Gen Z driver utvecklingen av självbetjäning men har skilda preferenser. Vissa söker snabba köp, andra inspiration. De butiker som lyckas framåt är de som kombinerar teknikens smidighet med den mänskliga kontakten, säger Charlotta Lindblad.
Klicka här för att ta del av rapporten.
Fler insikter från rapporten:
- Kunder uppskattar teknik i butik: Nästan 80 procent av unga vuxna ser ny teknik som en fördel i butiksupplevelsen.
- Generationsskillnader påverkar tillväxten: Yngre kunder föredrar självbetjäning i högre grad än äldre, vilket skapar en organisk tillväxt i takt med att yngre konsumenter blir en större del av marknaden.
- Butiksappar blir allt viktigare, men det gäller att verkligen tillföra nytta med dem: En genomsnittlig svensk har 3–4 butiksappar nerladdade på sin telefon. 29 procent av 18–29-åringar tycker dock att de har för många butiksappar. För att lyckas med apparna är det viktigt att man tillför ett tydligt värde, såsom rabatter och smidigare betalningar
- De flesta är medlemmar i 3–5 kundklubbar, men inte aktiva i alla.
Om rapporten
Rapporten ”Är du medlem? – Den nya butiksupplevelsen” undersöker konsumenternas och handlares attityder och beteende kopplat till ny teknik och digitala köpupplevelser i butik. Resultatet baseras på insikter från samtal med några av Sveriges största detaljhandelsaktörer, ett index med rapporterade försäljningssiffror från handlare, observations- och casestudier med handlare, samt en konsumentenkät bestående av 1001 respondenter i åldrarna 18–79 ur ett riksrepresentativt urval.