Black Week närmar sig med stormsteg.
För att hjälpa svenska konsumenter att shoppa smartare har Klarna, det AI-drivna globala betalningsnätverket och shoppingassistenten, skapat en Pre-Black Week Prisguide baserat på data från Klarnas sök- och jämförelseverktyg och samlat värdefulla tips från Karin Haglund, Klarnas expert på konsumentinsikter.
Denna prisguide ger värdefulla insikter om vilka produktkategorier som kan erbjuda de största besparingarna under en shoppingintensiv novembermånad.
Genom att analysera de 20 mest klickade produktkategorierna från förra november (2023) fann Klarna att majoriteten (12) hade lägre genomsnittspriser än under en typisk månad samma år. Detta inkluderar kategorier som hårprodukter, smink, hudvård, receptfria läkemedel, wearables, belysning, skor, kaffemaskiner, inredning och dammsugare. Denna pristrend tyder på att Black Week kan vara en idealisk tid att leta efter erbjudanden på produkter i dessa kategorier, som tidigare har visat prissänkningar.
Även om Klarnas data bekräftar att shopping under Black Week-månaden kan ge betydande besparingar, är det inte säkert att alla rabatter är så bra som de verkar. Därför delar Karin Haglund, Klarnas expert på konsumentinsikter, med sig av sina tre bästa tips för att hjälpa konsumenter att få ut det mesta av Black Week:
- Bevaka priserna
”Kolla hur priserna har förändrats över tid, för att säkerställa att du verkligen får en rabatt denna Black Friday”, säger Haglund. ”Även om det finns fantastiska erbjudanden kan vissa produkter få prishöjningar inför Black Friday för att rabatterna ska verka större. Med Klarnas sök- och jämförelseverktyg kan shoppare följa dessa rörelser och få reda på om en produkt faktiskt har sjunkit i pris.”
- Planera i förväg och sätt en budget
”Förberedelse är A och O,” råder Haglund. ”Att sätta en budget och skapa en lista i förväg kan hjälpa dig att hålla fokus och undvika impulsköp. Genom att veta vad du behöver kan du koncentrera dig på erbjudanden som matchar det du söker, istället för att svepas med i Black Friday-stressen.”
- Shoppa säkert
“Kolla in Klarnas guide för säker shopping, som finns tillgänglig för att hjälpa shoppare identifiera pålitliga återförsäljare och undvika potentiellt riskfyllda köp.”
För att ytterligare hjälpa konsumenter att navigera under Black Week har Klarna släppt insikter från förra årets pristrender (november jämfört med oktober 2023) som visar var de största besparingarna kan komma att finnas inom viktiga shoppingkategorier.
Kategorier med störst prissänkningar | Kategorier med minst prissänkningar | |||
Klockor | -45,7% | Möbler | -0,01% | |
Hobbymaterial | -42,7% | Fordonstillbehör | -0,3% | |
Datortillbehör | -25,2% | Robotgräsklippare | -0,8% | |
Utförsåkning | -23,2% | Klädvård | -1,1% | |
Stationära datorer | -22,5% | Pussel | -1,1% | |
Mobiltelefoner | -21,3% | Blenders | -1,5% | |
Wearables | -21,3% | Cyklar | -1,5% | |
Jakt | -20,5% | Fiskeutrustning | -1,7% | |
VR – Virtual Reality | -19,6% | Padel | -1,8% | |
Adventskalendrar | -16,5% | Hårstylers | -1,9% | |
Datormöss | -16,2% | Läsplattor | -3,9% | |
Solglasögon | -13% | Barnvagnar | -2,8% | |
Nagelprodukter | -10% | Spelkontroller | -4% |
För den som är ute efter parfymer (Årets julklapp enligt HUI) visade förra året ingen betydande prissänkning i november jämfört med föregående månad (-1,8%). Dock hade november 2023 något lägre genomsnittspriser på parfymer än oktober och december 2023.
Ytterligare tips för smartare Black Week: Använd en AI-assistent
Klarnas nya AI-drivna shoppingassistent förändrar redan hur konsumenter tar sig an sina inköpslistor. Assistenten finns i appen och hanterar allt från breda sökningar, tex ”ge mig några idéer för festlig heminredning,” till specifika produktförfrågningar som ”visa mig de högst rankade hörlurarna för under 1500 kr.” Den kan ta fram realtidspriser, visa tillgänglighet och ge direkta länkar till rekommenderade produkter, vilket gör det enklare än någonsin att hitta precis det du behöver till bästa pris.
Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 85 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 600 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.