Nytt AI-verktyg gör det möjligt för HelloFreshs receptutvecklare att lägga till nya rätter på menyn snabbare än någonsin tidigare.
Receptkorten som tidigare tog veckor att utveckla kan nu göras på timmar.
HelloFresh presenterar idag en ny innovation i sin utvecklingsprocess av receptkort, där artificiell intelligens används för att påskynda arbetet. Tidigare har det tagit veckor att fotografera, redigera och designa dessa material efter att ett recept tagits fram av HelloFreshs kulinariska team. Genom att automatisera processen förkortar det egenutvecklade AI-verktyget markant tiden från receptets tillkomst till kundens kök.
Denna AI-drivna metod är en central del av HelloFreshs långsiktiga strategi att kombinera kulinarisk expertis med avancerad teknologi. Det möjliggör en snabbare menyutveckling, större variation av kök och en mer personlig upplevelse för kunderna.
- Efter av att ha serverat miljontals kunder globalt under många år, har HelloFresh byggt upp världens största receptdatabas, tillsammans med unika insikter om vad människor älskar att laga och äta, säger Assaf Ronen, koncernchef för HelloFresh Group.
- Denna kunskapsbank är en avgörande konkurrensfördel som gör det möjligt för vår teknologi att kombinera kreativitet, personalisering och snabbhet. Samtidigt som vi förbättrar upplevelsen för våra kunder, tillägger Assaf Ronen.
Skapar nytt värde i produkterna med hjälp av AI
Miljontals människor har lagat mat med hjälp av HelloFreshs receptkort, steg-för-steg-guider med tydliga instruktioner, levande bilder, ingrediensöversikter och näringsinformation. Utvecklingen av varje maträtt och recept är fortfarande ett mänskligt hantverk, vilket säkerställer att varje recept som levereras håller hög kvalitet och smak som kunderna förväntar sig. Innovationen gör det istället möjligt för kockarna att fokusera mer på den kulinariska upplevelsen medan AI säkerställer design och tydlighet.
Redan nu har kunder i USA fått uppleva de första AI-skapade receptkorten i appen och på hemsidan. De fysiska korten följer därefter i boxarna från och med början av december. Svenska kunder får ta del av receptkorten när den globala utrullningen av systemet sker i första kvartalet av 2026.
Om HelloFresh
HelloFresh Group är ett globalt digitalt CPG-företag och världens ledande leverantör av måltidskassar. HelloFresh Group består av åtta varumärken som förser kunderna med högkvalitativa livsmedel och recept för olika måltider. Företaget grundades i Berlin i november 2011 och är verksamt i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike, Danmark, Norge, Italien, Irland och Spanien. Under tredje kvartalet 2025 levererade HelloFresh Group cirka 202,6 miljoner måltider globalt. HelloFresh SE börsnoterades på Frankfurtbörsen i november 2017 och handlas för närvarande på MDAX (Mid-Cap German Stock Market Index). HelloFresh Group har kontor i Berlin, Saarbrücken, New York, Chicago, Boulder, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris, Köpenhamn, Milano, Dublin och Barcelona.




