S bbbb
Hem DETALJHANDELFem teknikskiften som påverkar retail och logistik 2026

Fem teknikskiften som påverkar retail och logistik 2026

Publicerat av: Redaktionen

I nästan alla samtal jag har med ansvariga inom detaljhandel och logistik återkommer samma teman: manuella processer är ett växande hinder för tillväxt, många söker tydlighet i hur AI kan användas praktiskt, och det finns ett stort behov av att maximera nyttan av befintliga teknikinvesteringar.

Utifrån de här utmaningarna ser jag fem skiften som kommer att prägla retail och logistik under 2026.

  1. Från manuellt arbete till automatisering 

När antalet mobila enheter ökar, när många säsongsanställda ska onboardas samtidigt och kraven på regelefterlevnad skärps, blir bristerna med manuellt arbete tydligare. Att manuellt onboarda hundratals tillfälliga medarbetare eller felsöka tusentals enheter är helt enkelt inte hållbart. Det leder oundvikligen till onödiga produktionsstopp, datafel och ökade kostnader som växer i takt med verksamheten.

Det handlar inte längre om små ineffektiviteter som går att hantera när det lugnar sig – utan om flaskhalsar som kostar tid, pengar – och i vissa fall kunder.

2026 blir därför året då allt fler börjar ta ett helhetsgrepp kring intelligent automatisering och realtidsinsyn. Helt automatiserade arbetsflöden, från konfigurering och säkerhet till underhåll och rapportering, kommer snart att bli norm. Med realtidsdata går det att identifiera mönster, upptäcka flaskhalsar och agera innan problemen växer.

Automatisering går från att vara ett produktivitetsverktyg till att bli en nödvändighet för skalbarhet och långsiktig resiliens.

  1. AI flyttar från molnet till enheterna
S bbbb

Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI

Idag är de flesta AI-lösningar molnbaserade, men stabil uppkoppling är ännu långt ifrån självklar. Under 2026 kommer vi därför att se en snabb ökning av ”on-device AI”: Små, effektiva språkmodeller som körs direkt på mobila enheter och fungerar offline.

Det innebär att anställda kan ställa frågor och få direkta svar – även offline.
Tänk butikspersonal i ett källarlager eller en chaufför i en tunnel som ändå kan bekräfta hur mycket av en viss produkt som finns kvar i lager, vilken rutt som är snabbast till X eller Y, eller var produkt A eller B finns placerad.

När AI flyttar närmare användaren minskar beroendet av nätverk, vilket gör driften mer robust och säkerställer användarens tillgång till kritisk information. Oavsett när och var de befinner sig.

  1. Maximerat värde av befintliga enheter 

Inflation, tullar, förändrade kundbeteenden och ökade förväntningar tvingar företag inom detaljhandeln att se över sina teknikinvesteringar. Tidigare trodde många att ny teknik i sig skulle generera effektivitet och flexibilitet, men inför 2026 är det tydligt att det krävs ett mer holistiskt synsätt för att få avkastning på investeringarna.

Teknikstrategin går från att köpa fler enheter, till att med teknikens hjälp, maximera värdet av de enheter du redan har. Det innebär att vi troligtvis kommer att se en ökning i satsningar på förebyggande underhåll, enhetssäkerhet, regelefterlevnad och realtidsinsyn i de mobila enheternas hälsa och användning.

  1. AI för att stötta medarbetarna

Hittills har AI:s roll i detaljhandeln handlat mycket om kundtjänst och chattbotar. 2026 flyttas fokus från kund till medarbetarna i butik, lager och ute på fältet.

Med hjälp av robotik och AI kan varje produkt scannas efter stängning, vilket gör att låga lagernivåer kan identifieras och påfyllning beställas automatiskt – utan mänsklig handpåläggning. Resultatet blir snabbare processer, minskade personalkostnader och en bättre kundupplevelse i butik redan nästa morgon.

AI kommer också att förändra IT-avdelningarnas arbete. Genom att analysera enhetsdata i realtid kan IT-team snabbt se status, prestanda och konfigurationer – och lösa problem innan de påverkar driften.

  1. Nästa produktivitetsvåg kommer från golvet

I takt med att investeringarna i mobila enheter, lösningar och realtidsdata ökar ser vi en tydlig trend: framtidens produktivitetslyft kommer från dem som står närmast kunden och verksamheten.

Under intensiva perioder som Black Friday och julhandeln är varje sekund värdefull. De företag som lyckas eliminera många små ineffektiviteter i stor skala kommer att märka störst skillnad.

Kärnan i den här utvecklingen är realtidsinsyn i verksamheten. När ledare kan följa flöden, prestationer och beslut i realtid, blir det möjligt att agera proaktivt och förebygga problem innan de uppstår.

Tekniken handlar därför inte bara om effektivitet. Den handlar lika mycket om att ge medarbetare smartare, intuitiva verktyg som minskar fel, stärker beslutsfattandet och ökar arbetsglädjen.

2026 blir därmed året då teknikens värde avgörs på golvet, i händerna på de medarbetare som är i direktkontakt med kunder, paket och flöden. De företag som lyckas ge medarbetarna rätt verktyg kommer också att vara de som står starkast när tempot fortsätter att öka.

 

Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI

Relaterade Artiklar