Tiktokisering är ett alldeles underbart ord.
Om du mot all förmodan inte hört det ännu, har det blivit den perfekta termen för att beskriva den största och kanske viktigaste trenden inom innehållsproduktion idag – håll det kort.
Det här gäller förstås på alla plattformar och inte bara på sociala medier, men just TikTok har dragit det till sin spets.
Den genomsnittlige konsumenten har helt enkelt fått allt sämre tålamod med långt innehåll. Särskilt om det är kommersiellt. Längden har blivit en kritisk faktor för att fånga och behålla användarnas uppmärksamhet.
Men här står vi inför en paradox. När många med liknande produkter, marknadsför sig på liknande sätt och med liknande budskap blir det snabbt övermättat och generiskt. Människor börjar instinktivt ignorera det de känner igen för väl. Därför är det inte bara nödvändigt att hålla innehållet kort; det måste även ha en krok, något oväntat som fångar ögat och väcker nyfikenhet.
Tyvärr verkar många göra kopplingen att kortare format också innebär mindre jobb. Fast det egentligen är precis tvärtom. Tänker man på det är det uppenbart. Att korta ner är mycket svårare än att förlänga. Att berätta något kort ställer mycket högre krav än att breda ut orden. Att filma bra på kort tid kräver mycket mer av såväl den kreativa idén som produktionen.
Allt landar till slut i 2000-talets kanske mest slitna term för kommunikatörer – storytelling. Men faktum är att det aldrig varit viktigare än nu. När du bara har några sekunder på dig att skapa intresse, för att inte bli bort-swipad, krävs det inte bara teknisk expertis utan också en förmåga att berätta en historia, väcka känslor och skapa en djupare koppling med tittaren.
Många faller även för lockelsen att ha en negativ krok. Att negativt får fler klick råder det inget tvivel om, men är det verkligen dessa emotionella värden vi vill bygga in och förknippa vårt varumärke med?
I ett begränsat utrymme finns ingen plats att slösa med tid. Varje sekund är värdefull och måste nyttjas maximalt för att fånga och behålla publikens intresse. Det är här din chans att överraska och engagera dyker upp. Oavsett om det gäller reklam eller information.
Det här är en jättemöjlighet för alla oss som bryr oss om bra kommunikation på riktigt. Nu har vi än mer anledning att sträva efter större kreativitet och skicklighet i vårt hantverk. Det kräver också en än djupare förståelse för målgruppen.
Gå alltså inte i fällan och tro att kortare blir enklare och därmed billigare att producera. Tänk tvärtom att det är nu du har chansen att dra ifrån konkurrenterna genom att göra riktigt, riktigt bra innehåll som sticker ut.
Och glöm inte berättelsen. För oavsett längd måste innehållet ha substans och mening. Det måste resonera med betraktaren. Annars blir det snabbt ren yta, och det genomskådar så gott som alla i dagens medialandskap.
Är du redo att skapa innehåll som fängslar?
Vår Design Studio har alltid utmärkt sig för att skapa kortfattat, slagkraftigt innehåll som berättar en historia och engagerar publiken på ett effektivt sätt.
Kontakta oss idag för att se hur vår expertis kan lyfta din innehållsstrategi och få dig att sticka ut i den snabba digitala kommunikationsvärlden.