Skifta fokus från ”avgångskontroll” till ”leveranshantering” för att maximera värdet av flygbolagens övergång till modern detaljhandel.
Resenärer kommer att identifieras direkt under hela resan utan att behöva visa upp flera resehandlingar
Resandet kommer att bli mycket enklare eftersom resenärer inte längre behöver checka in för flyg i många delar av världen och kommer att bli omedelbart igenkända på flygplatsen, biluthyrningen, hotellet och andra stadier av resan, med hjälp av en enda identifierare snarare än flera dokument.
Det framgår av en ny rapport från Amadeus som innehåller insikter från expertgrupper inom branschen som för närvarande arbetar med att ta fram den nya generationens teknik för hantering av flygbolagens leveranser.
Johan Nordqvist, Vice President, Airlines Nordics och Managing Director, Amadeus Scandinavia: ”Flygbranschen har redan påbörjat en stor teknikomvandling som innebär att flygbolagen övergår till en ny generation teknik för erbjudande, beställning och leverans när de avskaffar traditionella branschstandarder. Delivery management är den sista komponenten i denna omvandling, och Amadeus ingenjörer samarbetar för närvarande med flygbolag, ground handlers och flygplatser för att utforma och bygga det nya systemet.”
Enligt rapporten kommer Delivery Systems (DMS) gradvis att ersätta dagens Departure Control Systems (DCS) för att tillhandahålla en helt ny generation av öppen och flexibel teknik som bättre kopplar samman flygbolagens egna system och deras partners, som flygplatser, marktjänstföretag och tredjepartsleverantörer.
Övergången kommer att bidra till att befria flygbolagen från äldre Common Use-system på flygplatsen och ett beroende av kostsamma teletype-meddelanden som ursprungligen introducerades på 1940-talet. Frontline-agenter på flygplatsen kommer att kunna röra sig fritt i terminalen och tillhandahålla tjänster till passagerare från mobila enheter.
Genom att ersätta decennielånga standarder, processer och system kommer branschen att få möjlighet att leverera en smidigare och mer sammanhängande reseupplevelse inom flera viktiga områden:
Anländer till flygplatsen ”redo att flyga” utan att behöva checka in
I många delar av världen kommer incheckningen sannolikt att försvinna när resenärerna anländer till flygplatsen ”flygfärdiga” och eventuella visum- eller gränskontroller har genomförts digitalt i förväg. Istället för att köa vid incheckningsdiskarna kommer resenärerna helt enkelt att släppa sin väska och gå vidare till flygplatsens säkerhetskontroll. Att ta bort traditionella processer som incheckning kommer att resultera i trevligare terminaler som är utformade kring fritidsaktiviteter, där agenter kan röra sig och betjäna passagerare från en surfplatta, förutspår rapporten.
Resenärer ska kunna identifieras direkt under hela resan
I stället för att bära med sig flera pappersdokument och digitala dokument kommer resenärens rättigheter under hela resan att kopplas samman så att resenären och vad denne har beställt är lätt att förstå på ett ögonblick under resans gång, t.ex. vid biluthyrningen eller i hotellets reception. Med möjlighet att koppla denna information till en vald identifierare (t.ex. biometri eller pass) kommer det inte längre att vara nödvändigt att ständigt förklara vem man är och att tillhandahålla dokumentation som bevisar vad man har beställt. Denna information kommer att vara dynamisk, så om en gate ändras kommer resenären automatiskt att informeras. Privacy by design säkerställer att endast den information som är relevant för varje leverantör görs tillgänglig när resenären väljer att autentisera sig, med förbättrade säkerhetsåtgärder.
Snabbare, personlig och multimodal serviceåterhämtning
När en störning inträffar kommer passagerarna snabbt att få ett enda meddelande som förklarar flygbolagets rekommenderade alternativa resealternativ, med möjlighet att acceptera eller avvisa digitalt från sin telefon. Återställningsalternativen kommer att ta hänsyn till hela resan, vilket leder till bättre resultat för resenärerna samtidigt som det säkerställs att varje passagerares behov och rättigheter förstås av alla partnerflygbolag. Enkel integration innebär att flygbolagen också kommer att kunna erbjuda ”multimodala” alternativ, där tåg- och marktransport används för att ge resenären det optimala valet.
Valérie Viale, Director of Product Management, AirOps, Amadeus, säger: ”Med införandet av DMS kommer flygbolagen att få en detaljerad förståelse för varje resenär, hela deras resa och, för första gången, exakt vad som har levererats till dem. I och med att äldre system tas bort kommer informationen att flöda mer fritt, vilket ger flygbolagen och deras partners möjlighet att förutse och agera utifrån varje enskild resenärs behov. Vi arbetar aktivt med branschen för att bygga denna nya generation av DMS som kommer att möjliggöra en mindre stressig och mer sammanhängande reseupplevelse under de kommande åren.”
Den nya rapporten, ”From DCS to Delivery: fulfilling the retailing promise with traveler-centric journeys and better operations”, bygger på insikter från Amadeus Delivery Management Champions Group, ett kollektiv bestående av mer än 30 flygbolag, marktjänstföretag och flygplatser som samarbetar för att utforma nästa generations teknik för hantering av flygbolagens leveranser.
Rapporten finns nu tillgänglig för nedladdning: The Future of Delivery | Amadeus