Malmöbaserade techbolaget Recipify lanserar en webbaserad receptplattform som samlar alla recept från Sveriges bästa kockar på ett ställe.
Med liknande affärsmodell som Spotify kommer de dela intäkterna med kockar och matkreatörer vilket är helt unikt för branschen.
Det finns en betydande lucka på marknaden för en plattform som erbjuder professionella kreatörer inom matlagning en möjlighet att dela sina recept och få betalt för sitt arbete.
-Idag får kockar och matkreatörer ingen löpande ersättning när deras recept används på olika plattformar på nätet. Recept på internet skapar stort engagemang och är lönsamt, men inte för kreatören, säger Elias Eriksson, CMO och medgrundare av Recipify.
Recipify vill förändra branschen genom att skapa en innovativ plattform för matintresserade användare, där kreatörer samtidigt får erkännande och ersättning för sitt arbete. Med denna affärsmodell skapar Recipify ett incitament för matkreatörer att göra vad de är bäst på: att skapa riktigt bra innehåll.
Användarupplevelsen för recept har i stort sett stått still de senaste tio åren. Jämförelsevis med andra branscher så som streaming och e-handel, där ny innovation och smarta funktioner är självklar, har utvecklingen inom matlagning och recept inte tagit fart.
-Alla som står i köket har längtat efter en riktigt bra produkt. Recipifys vision är att skapa den bästa receptupplevelsen i världen, säger Elias Eriksson.
Recipify är gratis för användaren och intäkterna kommer primärt från olika annonsutrymmen på och runt plattformen. Här kan man bland annat följa sina favoritkockar, få inspiration till nästa middagsbjudning och lära sig smarta kitchenhacks. Flera av Sveriges mest kända kockar kommer vara partners och kommer lanseras senare.