Färska siffror visar att en stor del av julklapparna är utbytta veckan efter jul
Molnjätten Salesforce har analyserat 1,5 miljarder digitala handelstransaktioner under perioden november till december.
Siffrorna visar att konsumenter fortsätter att sätta köpupplevelse framför klimatet och skickade tillbaka så mycket som 19 procent av varorna när julfirandet var över. Det är en ökning med tre procent jämfört med samma period 2022.
– Det är en konkurrensfördel för butikerna att erbjuda fri frakt och returer av varor som inte passar eller möter förväntningarna. Men returer i den här storleken har en enorm kostnad i form av klimatavtryck, säger Martin Lindahl, ansvarig för Retail på Salesforce Sverige.
Han ser med oro på den alltjämt växande TikTok-trenden, Keep or Return, där unga människor köper stora mängder plagg för att därefter välja vilka man behåller och vilka man skickar tillbaka. Ett slags omklädningsrum där hemma.
– Utmaningen med det här sättet att handla är att det kräver mycket mer avancerad logistik, vilket ökar klimatavtrycket väsentligt. Men vi har en otrolig möjlighet i generativ AI! Genom att förstå varje enskild kund bättre, kan vi se till att erbjuda en helt annan nivå på personlig anpassning och, på sikt, bidra till att minska kundernas behov av att köpa sig fria från osäkerhet genom att beställa fler varor än de behöver, säger Martin Lindahl.
Explosionsartad utveckling av chatbotar
En annan trend som utkristalliserar sig i rapporten kring handelsmönster är den enorma ökningen av chatbots-användandet. Under vecka 52 ökade användningen med 75 procent jämfört med samma period 2022.
– Den explosionsartade ökningen visar rätt och slätt att AI är på väg att revolutionera kundtjänstbranschen genom att automatisera vissa rutinuppgifter. En sådan uppgift är att svara på frågor som ”Finns den här storleken i butiken närmast mig?” eller ”Hur länge är det öppet köp på den här produkten?”. Den här typen av frågor behöver vi inte använda värdefull mänsklig kapacitet för, säger Martin Lindahl.
I framtiden, tror han, kommer kunderna att förvänta sig en smart chatbot som känner till ens behov väl och kan ge personlig service oavsett när frågan dyker upp.
Erbjudanden gör oss blinda
Även om antalet returnerade varor har ökat, visar rapporten att den totala försäljningen online har gått ner med två procent jämfört med samma period 2022.
– Det är en ekonomiskt utmanande tid för många, med högre räntor och priser. Men den här nedgången beror snarare på att vi varit smartare i hur vi handlar och köpt julklappar tidigare, till exempel under Black Week då priserna är lägre. Tyvärr innebär det att många hoppar på ett erbjudande just därför att det är ett bra erbjudande och att varan sen skickas tillbaka efter jul, avslutar Martin Lindahl.