Wolt kommer till Östersund - stöttar det lokala näringslivet och skapar nya arbetstillfällen
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLT Wolt kommer till Östersund – stöttar det lokala näringslivet

Wolt kommer till Östersund – stöttar det lokala näringslivet

Publicerat av: Redaktionen

Den 17 april öppnar Wolt upp sin verksamhet i Östersund.

Förutom att göra det möjligt för Östersundsborna att få restaurangmat, livsmedel och annat hemlevererat på 30 minuter, hjälper Wolt det lokala näringslivet och skapar nya arbetstillfällen för dem som ska leverera via plattformen, bolagets kurirpartners.

Den digitala handelsplattform Wolt, som idag finns representerad i 24 svenska städer, drar i gång sin verksamhet i Östersund på onsdag den 17 april.

På plattformen kommer Östersundsborna kunna välja bland stans bästa restauranger och butiker. Favoriter som La Fabbrica Del Gusto, Tripti Indian Restaurant, The Sea Street Sushi Bar, Ica Nära Blå Center och Norma Jeane Blomster är några av dem som står redo från start.

Under 2024 kommer Wolt att etablera sig i flera nya städer i Sverige, och Östersund är en mycket intressant stad med en blomstrande detaljhandel. Omsättningen för stans detaljhandel överstiger genomsnittet för Sverige rejält, vilket rimmar väl med Wolts satsning inom detaljhandeln. Segmentet detaljhandel på Wolt mer än fördubblades avseende antal beställningar under 2023 jämfört med 2022. Östersund är också en växande universitetsstad med Mittuniversitetets campus. Universitetsstudenter är vanligtvis en målgrupp som gillar Wolt. Dessutom har skolan framstående utbildningar inom mjukvaruutveckling och affärsutveckling, två områden där Wolt kontinuerligt letar efter nya talanger.

Johan Grönvall är VD på Wolt och säger:

– Det känns väldigt kul att vi lanserar vår tjänst i Östersund. Vår vision är att göra varje stad till en bättre och gladare plats att leva i, vilket omfattar allt från att öka försäljningen för restauranger och butiker som är anslutna till plattformen genom att digitalisera deras erbjudande, till att skapa nya tillfällen att få en inkomst för de kurirpartners som genomför leveranserna. Men det handlar också om att förenkla det för kunder att beställa mat från favoritrestauranger eller göra det möjligt att spara tid genom att exempelvis beställa hem matkassar från livsmedelsbutiker.

Östersund får sällskap av två städer till, Örnsköldsvik och Piteå, som lanseras samma dag den 17 april.

Stöttar den lokala handeln

En restaurang eller butik som finns med på Wolts plattform kan räkna med en ökad försäljning. Wolt har tittat närmare på tre städer i Sverige som under 2023 gått starkt framåt; Uppsala, Norrköping och Västerås. För de två förstnämnda ökade antalet anslutna restauranger och butiker med ca 40 procent under fjolåret jämfört med 2022. För Västerås var siffran nästan 70 procent. Ordertillväxten för dessa tre städer, dvs antalet beställningar som gjorts, har ökat med mellan 70–100 procent i samma årsjämförelse.

Wolt kommer till Östersund - stöttar det lokala näringslivet och skapar nya arbetstillfällenDen huvudsakliga anledningen till att den lokala handeln vanligtvis ökar sin försäljning tack vare Wolt är för att man får tillgång till en ny kundgrupp och en möjlighet att digitalisera sitt erbjudande utan att själv behöva investera tid och pengar i det. Man får dessutom tillgång till en ny målgrupp av kunder då det generellt sett inte är samma personer som beställer hemleverans som äter på en restaurang eller handlar i en butik.

Skapar nya tillfällen för sysselsättning

När Wolt kommer till en ny stad bidrar vi även till att öka sysselsättningsgraden. När verksamheten drar i gång i Östersund har man kontrakterat ca 25 personer som kommer att ha hand om leveranserna, Wolts kurirpartners. Wolt tillämpar en flexibel arbetsmodell där de som levererar antingen är egna företagare eller frilansare. Det är en modell som majoriteten av bolagets svenska kurirpartners föredrar. I en Novus-undersökning som Wolt lät genomföra i maj förra året angav 62 procent att de föredrar ett flexibelt arbetssätt. Endast 15 procent angav att de föredrar fast anställning. Att det förhåller sig så här beror främst på att kurirerna föredrar att vara sina egna chefer och att få bestämma över sina egna arbetstider. Johan Grönvall säger:

– Vår modell bygger helt och hållet på valfrihet och det har visat sig vara något majoriteten av kurirerna föredrar – att ta leveransuppdrag via Wolts plattform ska vara värt ens tid och således är vi helt beroende av att ha nöjda kurirpartners som aktivt väljer att göra sig tillgängliga och acceptera uppdrag. Om man väljer att neka uppdrag har det ingen inverkan på möjligheten att få nya uppdrag. Vår algoritm är tekniskt obunden och tar hänsyn till var en kurirpartner befinner sig i förhållande till upphämtningsplats , leveransadress och vilket typ av fordon kurirpartnern kör.

De som bor inom leveransområdet i Östersund (se karta) kommer kunna beställa från Wolt från och med 17 april. Plattformen håller öppet varje dag mellan 10.00 och 00.00.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar