Tele2 tar klivet in i den digitala spelvärlden och lanserar som första aktör i Norden en egen träningsbana i det populära spelet Fortnite.
En unik spelupplevelse som ger spelare ett verktyg att förbättra sina färdigheter och tävla mot varandra i en engagerande, kreativ och spännande miljö – allt med målet att stärka gemenskapen inom gaming och inspirera fler till att utforska spelvärldens möjligheter.
Tele2 har under en längre tid varit en aktiv partner inom svensk e-sport och gaming, med tidigare kampanjer inom spel som Counter-Strike, EA FC och Fortnite. Genom denna nya satsning fortsätter Tele2 sin resa mot att skapa obegränsade möjligheter för gamers i Sverige, och att erbjuda en unik spelupplevelse där deras tjänster och varumärke vävs samman med själva spelet.
Aktiveringen och den egendesignade banan är skapad tillsammans med den svenska spelstudion och byrån Go Maddox Interactive, och framtagen för att ge spelare möjligheten att utmana sig själva och varandra på ett spännande sätt. Samtidigt öppnar den dörren för ett större engagemang inom gaming och populärkultur, där Fortnite har en central plats. Banan är tillgänglig för alla att spela gratis, och den kan nås via både PC, konsol och mobil, vilket gör den lättillgänglig för en bred publik.
Förutom att banan skapar en långsiktig nävaro på Fortnite som plattform, så kommer den även att användas för att arrangera en digital tävling , som administreras av Glitch Hub, där spelare också får chansen att vinna priser från Tele2 och Samsung, samt uppleva DreamHack Winter på plats i Stockholm.
– Vi är stolta och spända på att få lansera denna bana som vi tagit fram tillsammans med Samsung och Go Maddox. Vi hoppas att den ska skapa mervärde för communityn genom att erbjuda alla en chans att vinna en otrolig upplevelse på DreamHack. Det har varit en givande resa, och det är fantastiskt att se hur vår bana kommer till liv, säger Jonas Lundquist, Marknadsdirektör på Tele2.
Tele2s satsning på en egen Fortnite-bana är inte bara ett sätt att synas i gamingvärlden utan också ett verktyg för att lära sig mer om målgruppen och skapa långsiktigt värde för gamingcommunityt.
– Det har varit fantastiskt kul för oss att få skapa en egen destination för Tele2 och Samsung på Fortnite, och att vi fick fria händer att skapa en upplevelse som inte bara är kul att spela, utan som också skapar värde och engagerar communityt på djupet. Att nå Gen Z kräver att varumärken engagerar sig där populärkulturen formas, och gaming är idag en central del i det – att detta är den första aktiveringen i sitt slag i Sverige gör det extra spännande! säger Tobias Jegenstam, Strateg & Grundare, på Go Maddox Interactive.
Mer om Fortnite-banan Tele2 Cyber City
Upplevelsen Tele2 Cyber City och finns nu att spela gratis i Fortnite Creative, och är tillgänglig både på mobil, konsol och PC. Tele2 Cybercity är ett fristående initiativ från Tele2, och upplevelsen är inte del av ett officiellt samarbete med Epic Games Inc.
Om Go Maddox Interactive
Go Maddox Interactive är en svensk spelstudio och byrå som hjälper varumärken att nå ut genom skräddarsydda gamingaktiveringar. Studion erbjuder en mix av specialister inom varumärkesstrategi, spelutveckling och interaktiv design, som tillsammans skapar nästa generations kommunikation.
Om Glitch Hub
Glitch Hub är en nordisk gaming byrå som specialiserar sig på att skapa marknadsföringskampanjer med gamingen som verktyg där varumärken kan kommunicera med målgruppen på ett unikt och genuint sätt.