Ett svagt tredje kvartal bryter sporthandelns positiva trend
Hem E-HANDELEtt svagt tredje kvartal bryter sporthandelns positiva trend

Ett svagt tredje kvartal bryter sporthandelns positiva trend

Publicerat av: Redaktionen

Sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum visar att sporthandelns försäljning minskade med 0,9 procent under kvartal 3 2025.

Sporthandeln vände sin tre år långa negativa trend i början av året och levererade positiv utveckling under två kvartal i rad, men den positiva trenden bröts under årets tredje kvartal.

Utvecklingen var negativ under samtliga av kvartalets tre månader. Juli, augusti och september uppvisade utvecklingstal på -0,2, -1,6 respektive -0,9 procent. Trots tappet under årets tredje kvartal har sporthandelns försäljning växt med 2,2 procent hittills i år (t.o.m. september 2025). Framtidsutsikterna för sporthandeln ser fortsatt relativt ljusa ut – enligt Detaljhandelns konjunkturrapport (HUI) väntas utvecklingen i branschen som helhet landa på plus under helåret 2025 och även nästa år.

Lars Palmgren, vd på SGN Sport (Team Sportia, Sportingen, Bike Nation), kommenterar utvecklingen:

Ett svagt tredje kvartal bryter sporthandelns positiva trend”Min uppfattning är att den dipp vi ser i sporthandelns generella försäljning under tredje kvartalet är både kortsiktig och marginell. Inom SGN Sport så andas vi fortfarande utveckling och tror på fortsatta positiva index, dock så är fjärde kvartalet väldigt beroende av en riktig vinter. Låt oss hålla tummarna att den kommer. Dom tidiga längdträffarna har varit positiva ute i landet och det ser vi som en indikator på att vintern snart kommer.”

Butiksförsäljningen minskade med 1,6 procent under tredje kvartalet, både sett till hela butiksbeståndet och jämförbara enheter. E-handelsförsäljningen i sporthandeln växte starkare än butiksförsäljningen och ökade med 3,0 procent under årets tredje kvartal. Utvecklingen var särskilt hög i september, med tvåsiffrig tillväxt i e-handeln. Sett till kvartalet som helhet stod e-handeln för 13 procent av försäljningen i sporthandeln.

”Att e-handeln tar andelar är nog inte helt oväntat, sportbranschen har ju en relativt låg andel e-handel jämfört med många andra branscher. I vissa kvartal där det framför allt är hög försäljning av exempelvis sportmode är det enklare för kunden att handla online medan butik passar bättre i andra kvartal där det är mer betoning på funktion och passform – därför kommer vi nog även här se skiftningar mellan kvartal”, säger Jesper Nordin, Chief Sales Officer på Intersport.

Klädförsäljningen i sporthandeln ökade med 0,8 procent under tredje kvartalet. Kategorierna lagkläder och sportswear/mode lyfte under kvartalet medan kategorier som outdoor, accessoarer och junior/barn gick knackigt.

Skoförsäljningen i sporthandeln ökade i sin tur med 0,2 procent under tredje kvartalet. Den positiva utvecklingen för löparskor fortsatte, men en viss avmattning kunde skönjas. Kategorin landade på blygsamma 3,1 procent, att jämföra med tvåsiffriga tillväxttal under årets första och andra kvartal.

Segmentet utrustning drog ned utvecklingen i sporthandeln under tredje kvartalet, med ett tapp på 5,4 procent. Den viktiga kategorin cykel hade ytterligare ett tufft kvartal och minskade med 10,2 procent, vilket drog ned utvecklingen för hela utrustningssegmentet.

Om Sportindex

Sportindex tas fram av branschorganisationen Svenskt Sportforum i samarbete med HUI. Syftet med Sportindex är att tillhandahålla ett trovärdigt och kvalitetssäkrat statistikunderlag som är värdefullt för en rad aktörer, exempelvis detaljister, leverantörer och tillverkare, som vill förstå marknadens utveckling och fatta informerade beslut. Sportindex publiceras fyra gånger per år och innehåller unik statistik över sporthandelns utveckling på månadsnivå. Utvecklingen i de fysiska butikerna och e-handeln särredovisas och därtill bryts utvecklingen ned på kläder, skor och utrustning samt 23 relevanta produktkategorier. Indexet baseras på validerad, anonymiserad och aggregerad försäljningsstatistik från de ledande branschaktörerna Stadium, Stadium Outlet, XXL, Intersport, Löplabbet,Team Sportia, Sportringen, Bike Nation, Sportshopen, Sportshopen Outlet, Swedemount samt sportavdelningarna på Boozt respektive Booztlet.

Relaterade Artiklar