Kan ett paradigmskifte inom fysisk detaljhandel öka lönsamheten för de hårt pressade butikskedjorna.
Det tror retailstrategen Michael Lemner, dataexperten Tanja Cronqvist och senior advisor Christian Bönnelyche på BizLab.
Retail media går nu in i en ny fas. Det som en gång började online med Amazon som primus motor tar nu klivet in i den fysiska butiken – och den här gången kan transformationen bli ännu större. ”Fortfarande görs över 80 % av alla köp i fysisk butik. Nästa stora mediekanal är inte en skärm hemma eller i mobilen – utan skärmarna i butiken.” säger Michael Lemner.

Michael Lemner (th) Tanja Cronqvist och Christian Bönnelyche ser ett paradigmskifte i fysisk detaljhandel som kan öka intäkterna
Och paradigmskiftet med fler ”smarta” skärmar i butik driver den här utvecklingen. Med AI-baserad teknik kan vanliga digitala skärmar förvandlas till ”smarta” skärmar som känner av vem som står framför dem och anpassa budskapet i realtid utifrån demografiska parametrar såsom kön och ålderskategori. ”Det gör att butiker kan börja sälja målgrupper istället för share of voice – och skapa en ny, mätbar medieaffär i butik.” fortsätter Christian Bönnelyche
Det här är ett verkligt paradigmskifte. Den fysiska butiken har länge varit en underutnyttjad datakälla. Med ny teknik som t ex plattformen BizLab FLOW förändras detta genom att förena två världar – besöksinsikt och retail media-aktivering. Med relativt små investeringar kan detaljhandeln nu få djupare insikter om alla besökare som kommer till butiken. Vilka de är baserat på kön och ålderskategori och hur länge de stannar. – samtidigt kan samma plattform gör det möjligt att visa riktade budskap i realtid på butikens digitala skärmar.
Precis som Amazon en gång gick från att vara en e-handelsplattform till ett mediehus, står nu fysisk detaljhandel inför möjligheten att ta tillbaka initiativet som en av de mest kraftfulla annonsarenorna av alla – platsen där köpet faktiskt sker och där besökarna är mentalt förberedda på en aktiv handling samtidigt som retailern erbjuder produkten fysiskt.
”Med hjälp av ny teknologi behöver butiken inte längre sälja bara en yta. Den säljer verifierad räckvidd på riktiga målgrupper – baserad på data.” avslutar Tanja Cronqvist.





