Enklare att handla livsmedel i Gävle - alla Coop-butiker nu anslutna till Wolt
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLT Enklare att handla livsmedel i Gävle – alla Coop-butiker nu anslutna till Wolt

Enklare att handla livsmedel i Gävle – alla Coop-butiker nu anslutna till Wolt

Publicerat av: Redaktionen

Under veckan blir samtliga Coop-butiker i Gävle tillgängliga på den digitala handelsplattformen Wolt, där Gävlebor enkelt kan beställa livsmedel och annat och få det levererat direkt till dörren på nolltid.

I Gävle har Coop och Wolt haft ett framgångsrikt samarbete ända sedan den första butiken, Coop Hallen, lanserade sitt erbjudande på plattformen 18 augusti.

Butiken har varit en av de bäst presterande i Wolts retailsegment för hela Sverige, under de senaste fyra veckorna ligger butiken topp tre i antalet gjorda köp – bland hundratals butiker. I december anslöt även Coop Tullhuset till plattformen, och från och med denna vecka tillkommer ytterligare sex butiker (Coop Nian,Coop Krysset,Coop Eken, Coop Triangeln och Coop Hagaström samt X:-tra Fjällbacken), vilket innebär att Coops samtliga åtta butiker i Gävle har öppnat upp sitt digitala sortiment hos Wolt.

Enklare att handla livsmedel i Gävle - alla Coop-butiker nu anslutna till Wolt

Johan Grönvall är VD på Wolt och säger:

– Det känns väldigt kul att vi har samlat Gävles alla Coop-butiker på vår plattform. Vi märker generellt sett att efterfrågan kring att kunna beställa hem livsmedel snabbt och enkelt ökar snabbt, och via Wolt kan man handla såväl hela veckohandlingen smidigt och enkelt eller bara plocka sporadiska produkter som man kanske glömt och behöver. Vi vill göra vardagen enklare och bekvämare för Gävleborna, och Coops stora engagemang är en mycket viktig del i detta.

Wolt ser att allt fler livsmedelsbutiker upptäcker fördelarna med att ansluta till plattformen. Förutom möjligheten att kunna leverera livsmedel hem på 30 minuter via någon av Wolts kurirpartners, finns det stora möjligheter till merförsäljning. I snitt är över 90 procent av alla beställningar via Wolt tilläggsförsäljning, enligt bolagets data. Detta mycket tack vare det faktum att butikernas erbjudande digitaliseras av Wolt, vilket annars kan vara såväl tidskrävande som kostsamt, och det kan ta tid att bygga upp en kundgrupp digitalt.

Det är butikerna själva som bestämmer vilka produkter som ska finnas på plattformen, och det brukar röra sig om produkter som säljer bra som frukt, snacks och godis, mejerivaror och bröd. Det finns heller ingen begränsning i hur stora beställningar man kan göra. Plattformens algoritm kommer automatiskt att tilldela den mest lämpliga kurirpartnern för varje beställning. Större beställningar kommer tilldelas en bilburen kurirpartner, medan mindre beställningar på 1-2 kassar vanligtvis tilldelas någon som cyklar eller kör moped.

Relaterade Artiklar