DHL lanserar returer via paketskåp
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKDHL DHL lanserar returer via paketskåp

DHL lanserar returer via paketskåp

Publicerat av: Redaktionen

Konsumenter som väljer leverans med DHL kan nu returnera sina varor via paketskåp.

Tjänsten är ett samarbete med iBoxen och ökar antalet returställen med fler än 1 100 paketskåp.

Paketskåp ökar i popularitet när konsumenter gör sina leveransval*. Skåpen är placerade nära där konsumenterna bor, är tillgängliga dygnet runt och man slipper köa. I den globala undersökningen DHL 2024 Online Shopper Trends föredrar 30 procent av svenska konsumenter att returnera via paketskåp, att jämföra med 18 procent globalt**. För att möta den växande efterfrågan på olika leveranslösningar, utökade DHL i april 2024 sitt e-handelserbjudande med paketskåp.

Nu kan konsumenter i Sverige även returnera sina DHL Freight-paket via paketskåp. Lösningen kompletterar befintlig returservice via de cirka 1 900 ombuden i DHL:s rikstäckande nätverk, och stärker bolagets erbjudande inom e-handel.

DHL lanserar returer via paketskåp– Returer är en viktig fråga för såväl konsumenter som e-handlare och en nyckelaspekt för hållbar e-handel. Vår returlösning via paketskåp ökar flexibilitet och tillgänglighet för konsumenterna, samtidigt som den möjliggör minskad trafik- och miljöpåverkan genom färre resor, säger Johan Widman, Director Ecommerce DHL Freight Sverige.

De e-handelsföretag som redan har DHL:s returtjänst får automatiskt ett ännu bättre erbjudande till sina kunder, och e-handlaren behöver därmed inte utveckla eller implementera något för att få tillgång till funktionen.

– Returer via paketskåp är en del i vår satsning för att DHL ska vara det självklara valet på paketmarknaden för både e-handlare och konsumenter, säger Johan Widman.

Lanseringen av DHL:s tjänst är bland annat ett resultat av fördjupat samarbete med iBoxen, där kunder till DHL redan idag kan hämta ut sina paket i iBoxens skåp.

– Vårt samarbete utvidgas till att konsumenter som väljer DHL även kan skicka sina returer via iBoxen. En lösning som bidrar till att e-handeln kan fortsätta att växa med konsumenten i fokus, säger Calle Keller, operativ chef på iBoxen.

 

Om returer via paketskåp
  • Retur kan göras oavsett vilken leveransmetod från DHL konsumenten har valt
  • För retur krävs en förbetald returetikett
  • Bokning av retur och plats sker via iBoxens app
  • Paket returneras via iBoxens paketskåp
  • Inom kort kommer returtjänsten att gälla även DHL:s gula paketskåp

*Svensk Handel, E-handelsindikatorn augusti 2024

**Delivery & Returns Report i DHL 2024 Online Shopper Trends

 

DHL – Logistikföretaget för hela världen

DHL är det världsledande varumärket inom logistikbranschen. Våra DHL-divisioner erbjuder en oöverträffad portfölj av logistiktjänster som sträcker sig från nationella och internationella paketleveranser, leveranslösningar specifika för e-handel, internationella expressleveranser och väg-, flyg- och sjötransporter till industriella logistiklösningar för hela varuflödeskedjan. Med cirka 395 000 medarbetare i fler än 220 länder och territorier runt om i världen, förenar DHL människor och företag på ett säkert och tillförlitligt sätt, vilket möjliggör den globala handeln. Med specialiserade lösningar för tillväxtmarknader och industrier, inklusive teknologi, biovetenskap och hälso- och sjukvård, energi, bil- och detaljhandeln, ett bevisat engagemang för företagsansvar och en oslagbar närvaro i utvecklingsmarknader, är DHL definitivt positionerat som ”logistikföretaget för hela världen”.

DHL ingår i DHL Group. 2023 hade koncernen en omsättning på mer än 81,8 miljarder euro. Med hållbara affärsmetoder och ett engagemang för samhället och miljön bidrar koncernen positivt till världen. DHL Group strävar efter att uppnå logistik med nollutsläpp till år 2050.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar