Nedräkningen till Black Week har börjat.
En ny Ipsos-undersökning, genomförd på uppdrag av Klarna, visar att många svenskar närmar sig årets Black Week strategiskt – och använder rean för att göra genomtänkta fynd.
Intresset är störst bland de yngre konsumenterna. Över hälften (52%) av 18–34-åringarna och mer än en tredjedel (34%) av 35–54-åringarna planerar att handla under Black Week-rean, jämfört med 23 procent i åldersgruppen 55–64 år och 14 procent bland dem som är 65 år eller äldre.
Samtidigt indikerar undersökningen att 18–34-åringarna är de mest strategiska. I större utsträckning än andra åldersgrupper väntar 18–34-åringarna in rean för att köpa större varor till rabatterade priser (35%), och nästan lika många (32%) använder Black Week för att köpa presenter. Oavsett ålder visar undersökningen på att många planerar sina köp i förväg – med fokus på hushållsprodukter, presenter och bra fynd.
24 % väntar med sina större planerade köp till Black Week, för att kunna handla till rabatterade priser.- 23% använder rean som ett sätt att spara pengar på presenter
- 22% planerar endast att köpa något om de hittar ett bra erbjudande
- 12% passar på att fylla på förrådet av vardagsvaror, som toalettartiklar och hushållsartiklar under rean.
— Med bara två veckor kvar till den stora reaperioden är det viktigt att komma ihåg att Black Week inte handlar om att köpa allt som är på rea. Bestäm i förväg vad du verkligen är ute efter och använd alltid verktyg, som exempelvis Klarnas prisjämförelsetjänst, för att kontrollera om det verkligen är ett bra erbjudande. Kom ihåg att en rabatt bara är värdefull om det gäller något du verkligen behöver eller vill ha, säger Karin Haglund, Klarnas expert på konsumentbeteende.
De populäraste shoppingkategorierna
Klarna har under den första veckan i november analyserat shoppingaktiviteten i mer än 400 produktkategorier för att se hur intresset växer.
I takt med att shoppare börjar förbereda sina Black Week- och julklappslistor, visar datan på en stark intresse inom områden som kroppsburen teknik såsom smartklockor (+54%), parfymer (+35%) och leksaker (+48%). Samtidigt visar Klarnas data att årstiderna spelar in – i takt med att temperaturerna närmar sig noll i helgen har intresset ökat markant för trädgårdsmaskiner (+108%), snöslungor (+96%) och alpinskidor (+56 %).
| **Kategorier – Topp 30 | Klick % ökning |
| Trädgårdsmaskiner | +108% |
| Snöslungor | +98% |
| Kikare och teleskop | +89% |
| Torkutrustning | +85% |
| Smart hemkontroller | +85% |
| Skridskor | +73% |
| Brädspel | +73% |
| Belysning | +69% |
| Alpinskidor | +56% |
| VR (Virtual Reality) | +55% |
| Stavmixer | +55% |
| Kroppsburen teknik (wearables) | +54% |
| Inredningsdetaljer | +54% |
| Smörgåsgrillar | +51% |
| Projektor | +50% |
| Airfryer | +50% |
| Båt- och bilhögtalare | +50% |
| Leksaker | +48% |
| Gaming stolar | +47% |
| Väckarklockor | +44% |
| Bakningstillbehör | +43% |
| TV | +40% |
| Kyl- och frysskåp | +40% |
| Köksknivar | +40% |
| Ficklampa | +39% |
| Pussel | +37% |
| Smycken | +36% |
| Parfymer | +35% |
| Surfplatta | +34% |
| PC spel | +31% |
*Undersökning genomförd av Ipsos mellan den 17 och 21 oktober 2025 med 1 000 nationellt representativa respondenter i åldern 18–79 år.
**Kategorier som visade största ökning av klick på PriceRunner vid jämförelse mellan första veckan i november och första veckan i oktober 2025.



24 % väntar med sina större planerade köp till Black Week, för att kunna handla till rabatterade priser.