Wolt meddelar idag att det har anslutit sig till Tent Sverige, en ny koalition bestående av 25 ledande företag som har åtagit sig att hjälpa personer med flyktingbakgrund med förberedande insatser och anställningar i Sverige.
Wolt har länge varit medlem i Tent Partnership for Refugees – ett globalt nätverk av företag som arbetar för att hjälpa personer med flyktingbakgrund att komma in på arbetsmarknaden.

Joachim Schwartzbach, VD för Wolt Market i Sverige
Hittills har Wolt anställt drygt 75 personer i fyra länder inklusive Sverige till bolagets virtuella livsmedelsbutikskedja Wolt Market. Utöver anställningstrygghet erbjuder man gratis språkkurser. Genom att gå med som medlem i Tent Sverige bekräftar Wolt sina planer på att förstärka sitt arbete för anställning av personer med flyktingbakgrund i Sverige, och innan året är slut räknar man med att kunna anställa ytterligare 2-3 personer till Wolt Market i Sverige.
Arsenii Vyshnevskyi, är skiftledare på Wolt Market och säger:
Till en början började jag deltid med få arbetstimmar, som sedan ökades. Jag är nöjd med ersättningen, förmånerna och försäkringarna.
Från första dagen gjorde jag mitt yttersta och arbetade oförtrutet, och jag trodde att om jag bevisade mig själv skulle allt slit löna sig. Efter ett år på Wolt blev jag befordrad till skiftledare!”
Över 170 000 flyktingar bor för närvarande i Sverige, varav många kommer från länder som Afghanistan, Syrien, Iran, Irak, Somalia och Ukraina. Trots att de har laglig rätt att arbeta möter personer med flyktingbakgrund ofta ihållande hinder för att få anställning – bland annat begränsade kunskaper i svenska, brist på sociala och professionella nätverk, svårigheter att få sina kvalifikationer erkända och okunskap om den svenska arbetsmarknaden. Som en följd av detta har många flyktingar svårt att komma in på den svenska arbetsmarknaden. Det finns visserligen inga specifika siffror för flyktingars arbetslöshet, men arbetslösheten bland ”utrikesfödda” är praktiskt taget dubbelt så hög som den allmänna arbetslösheten (16 % jämfört med 8,5 %).
Samtidigt – och trots den senaste tidens ökning av den allmänna arbetslösheten – har 76 procent av de svenska arbetsgivarna ändå svårt att hitta kandidater med rätt kompetens. Det är nästan dubbelt så många som för tio år sedan – vilket sätter landets arbetsmarknad under stort tryck. En åldrande befolkning och sjunkande födelsetal kraftigt bromsat tillväxten av Sveriges arbetsföra befolkning. Enligt SKR ökade antalet personer i åldern 25–60 år med 455 000 mellan 2013 och 2023, och förväntas öka med endast 13 000 under det kommande decenniet.
Om Wolt
Wolt är ett Helsingforsbaserat techbolag som har i uppdrag att sprida glädje, enkelhet och möjligheter till intjäning till världens alla kvarter. Wolt utvecklar en plattform för lokal handel som kopplar samman människor som vill beställa mat, dagligvaror och andra produkter med dem som vill sälja och leverera dem. Wolt grundades 2014 och gick samman med DoorDash (NASDAQ: DASH) år 2022. Tillsammans är vi idag verksamma i över 30 länder. Du kan läsa mer på Wolts webbplats.
I Sverige lanserades Wolt 2016 och finns idag i över 50 svenska städer – från Umeå i norr till Malmö i söder. Wolt Market, Wolts egna kedja av virtuella livsmedelsbutiker, finns representerat i Stockholm, Örebro och Malmö.