Wolt är kanske mest känt för sin egen app och sina snabba leveranser.
Men bolaget har även börjat sälja hela leveranslogistiken som tjänst under varumärket Wolt Drive.
I paketet ingår såväl den underliggande tekniken som bolagets kurirpartners.
Inom detta affärsområde har de sedan tidigare kunder som Pizza Hut och MAX Burgers. Nu adderar de ännu ett välbekant varumärke, nämligen Nespresso.
Wolt har gjort sig kända för sin teknikplattform, där användare via deras app eller webbplats kan beställa restaurangmat och andra produkter som sedan via kurirpartners levereras inom en halvtimme dit kunden befinner sig. Det började med lokala restauranger, men i dag har de en lång rad av branscher som de arbetar inom.
En nyare, men snabbt växande del av Wolts verksamhet är emellertid att erbjuda hela leveranslogistiken som en tjänst. I det här fallet handlar det alltså om att handlare bygger upp en egen e-handel med snabba leveranser baserad på Wolts underliggande teknik samt kurirpartners.
Erbjudandet samlas under varumärket Wolt Drive.
John Arfwidsson, chef över Wolt Drive, berättar att detta påbörjades för ungefär två år sedan och att tillväxten är snabb, faktiskt snabbare än plattformsaffären. De arbetar med varumärken som hamburgerkedjan MAX Burgers, Pizza Hut och numera även Nespresso. Fler kända varumärken kommer att adderas inom en snar framtid
– Vår tanke från början var att konceptet primärt skulle locka retail, men så har det inte riktigt blivit. När vi började var alla de största snabbmatsrestaurangerna i en supersnabb digitaliseringsresa själva, där de byggde upp sina digitala kanaler och hade på sin agenda att kunna lägga till snabba leveranser. Därför ville vi finnas där för dem och valde att prioritera det segmentet.
Det innebär att de första åren för Wolt Drive har varit ganska fokuserade på snabbmatskedjorna. Nu väntar John Arfwidsson sig dock en stor ökning inom retail.
– Vi har arbetat mycket för att tillsammans med retailaktörer hitta de operativa flöden som fungerar för dem. Deras IT-system behöver ha stöd för den här typen av leveranser och det måste finnas personal som kan plocka och packa ordrar snabbt. Nu börjar vi se att många kommer in i ett skede där detta är på plats.
Är det några särskilda delar av retailsektorn som ni tror kommer att växa särskilt?
– På kort sikt tror jag att det är de delar där kundbehovet är som starkast, livsmedel är ett exempel, apoteksvaror ett annat. Sedan finns det underkategorier som kaffe – där du som kund vill ha leveransen direkt du inser att det är slut och samtidigt ha valmöjligheten att klicka om ett varumärke du tycker om.
– På lite längre sikt är vi bara i början av en period av väldigt stark tillväxt. Alla vill att det här ska ske och det kommer att ske.
Då är vi framme vid Wolt Drives senaste partnerskap, nämligen med premiumkaffe-bolaget Nespresso.
– Vi har faktiskt diskuterat snabba leveranser med dem under en tid. Vi har haft en samsyn sedan dag ett om att snabba leveranser är väldigt relevant för deras kundgrupp. Nu har vi hittat ett format för samarbetet. För oss är det väldigt roligt att gå hand i hand med ett så fint varumärke i det här konceptet.
Nu väntar en mjukstart med Nespressos tre butiker i Stockholmsområdet samt butikerna i Göteborg och Malmö. I korthet går det ut på att alla ordrar som checkas ut med Wolt Drive-alternativet plockas och packas i butik. Därefter hämtas de upp av en kurir från Wolt, som kör hem varorna till konsumenten.
Nu kommer de båda bolagen att öka takten i själva erbjudandet, med ökad synlighet och mer marknadsföring. Det förs också en diskussion om att bredda det till andra nordiska länder.
Wolt är teknikagnostiska, vilket innebär att bolaget egentligen inte bryr sig om ifall kunderna kommer från egna appen eller från någon annan lösning.
Men finns det inte en risk här att Wolt Drive börjar konkurrera med deras egen plattform?
John Arfwidsson säger att marknaden är i så tidigt skede, att det snarare handlar om att förändra beteendet hos kunderna. Ju fler som erbjuder snabba leveranser desto bättre.
– När vi gick samman med DoorDash och de berättade hur det fungerade i USA, förstod vi potentialen i det här. Vi kommer alltid att vilja att handlare ska finnas i Wolt-appen, men nu kan vi utöver det erbjuda leverans som en tjänst. Vi ser ingen konflikt med vår strategi att växa vår egen plattform. Det är vårt jobb att hålla oss relevanta för våra partners och ta fram teknik, produkter och tjänster som de efterfrågar.
– Dessutom är den svenska marknaden väldigt outvecklad och det ligger i vårt intresse att hela marknaden växer. Därför är det bra om snabba leveranser erbjuds i så många säljkanaler som möjligt. Vi vill skapa ett nytt beteende, där människor ser snabba leveranser som ett alternativ när de ska äta lunch eller beställa andra varor.
Av Mattias Malmqvist