Undersökning visar att sociala medier påverkar val av cirkulära tjänster
Hem UNDERSÖKNING Yougov undersökning visar: Sociala medier påverkar val av cirkulära tjänster

Yougov undersökning visar: Sociala medier påverkar val av cirkulära tjänster

Publicerat av: Redaktionen

Att vara miljömedveten och engagerad i cirkulär konsumtion har blivit allt viktigare för dagens samhälle, och olika generationer påverkas på olika sätt.

En undersökning utförd av Wanda visar att användare av olika sociala medie-plattformar överväger olika hållbarhetsalternativ och samtidigt förbättra sin privatekonomi.

Här tittar vi närmare på resultaten och hur de skiljer sig mellan olika användargrupper.

Sälja begagnat – Populärt över generationer, Snapchat och Tiktok i framkant

En åtgärd som är populär över alla åldersgrupper är att sälja och köpa begagnat. Hela 57 % av de tillfrågade har övervägt att sälja begagnade varor. Denna trend är mest utbredd bland användare av Snapchat och Tiktok, där 70 % respektive 68 % har funderat på att sälja begagnat. Även användare av Facebook, LinkedIn och Instagram visade en hög benägenhet att sälja begagnat.

“Plattformar som Facebook och Instagram har skapat en blomstrande marknad för köp och försäljning av begagnade varor, vilket har gjort cirkulära tjänster till ett attraktivt alternativ för ekonomiskt medvetna konsumenter” säger Ida Barth Thomassen, General Manager Nordics Wanda.

Reparera trasiga föremål – Mest övervägd av millennials och generation X

Att reparera trasiga föremål är en handling som är mest populär bland användare av Tumblr, Youtube och Snapchat. Bland generation X, i undersökningen personer mellan 40-49 år, är det 44 % som överväger detta alternativ, millennials är inte långt efter.

Hyra istället för att köpa – Generation Z dominerar

Att hyra istället för att köpa är en åtgärd som är mest populär bland yngre användare mellan 18 och 29 år. 21 % av användarna i denna åldersgrupp har övervägt att hyra föremål istället för att köpa dem. Pinterest och Tumblr-användare är mest positiva till uthyrning.

Undersökning visar att sociala medier påverkar val av cirkulära tjänsterFörhandla avtal såsom ränta, el, mobil – LinkedIn i topp

Att förhandla avtal för tjänster som ränta, el, och mobil visar sig vara mest populärt bland användare av LinkedIn, BeReal och Tumblr. Av de svarande som använder LinkedIn uppger 46 % att de överväger den här typen av åtgärder för att förbättra sin ekonomi.

Minska konsumtionen – En trend bland användare på alla plattformar

En åtgärd som är utbredd över alla åldersgrupper och sociala medie-plattformar är att minska konsumtionen. Hela 75 % av de tillfrågade har övervägt att minska sin konsumtion till fördel för sin privatekonomi. Denna trend ser vi bland användare i alla åldersgrupper på olika sociala medie-plattformar.

“Vi ser en växande medvetenhet bland konsumenter om betydelsen av att fokusera på hållbara alternativ för att förbättra den ekonomiska situationen”, säger Ida Barth Thomassen. “Genom att välja cirkulära tjänster och hållbar konsumtion, vilket i vissa fall innebär att helt skippa att konsumera, kan konsumenter inte bara spara pengar utan också bidra till en mer hållbar framtid för vår planet.”

Så genomfördes undersökningen

‍‍Undersökningen är genomförd av YouGov på vägnar av Global Storage Solutions, på uppdrag Wanda och Circular Norway. Undersökningen gjordes under perioden 24-28 maj 2023. 1011 personer över hela Sverige svarade på enkäten.

Wanda har för avsikt att publicera Cirkulärrapporten på halvårsbasis, där den senaste statistiken om svenskars konsumtionsbeteende och trender på den cirkulära marknaden redovisas. Genom att bidra med transparens och delad kunskap kring cirkulär konsumtion samt att stötta den växande cirkulära ekonomin, har Wanda ambitionen att förbättra människors liv i städer genom att möjliggöra bättre, enklare och mer hållbara val i vardagen.

Relaterade Artiklar