Verizon Business har ingått ett partnerskap med Extreme Networks, Inc. (Nasdaq: EXTR), en ledare inom molnnätverk, för att distribuera trådlösa anslutningslösningar på Liverpool FC:s Anfield Stadium som en del av Extremes partnerskap med Premier League-klubben.
Utbyggnaden, som förväntas börja senare i år, inkluderar Extreme Wi-Fi 6-åtkomstpunkter som kommer att leverera den högkvalitativa Wi-Fi-anslutning med låg latens som krävs för att driva minnesvärda, engagerande fanupplevelser, som mobil biljettförsäljning, kontantfria betalningar, shopping i teambutiken, videostreaming samt nya digitala, uppslukande upplevelser.
Liverpool Fotbollsklubb som grundades 1892 är den mest framgångsrika brittiska klubben genom tiderna, med 19 ligatitlar och sex Europacuper.
Anfield Stadium har för närvarande en platskapacitet på 54 000 besökare och håller nu på att byggas om för att kunna ta emot mer än 61 000 besökare i början av säsongen 2023/24.
Som en del av partnerskapet kommer Liverpool FC också att använda ExtremeAnalytics för att i realtid få insikter från data, som exempelvis fansens fottrafik, appanvändning över hela stadion och populära erbjudanden. ExtremeCloud kommer att göra det möjligt för klubben att övervaka och kontrollera Wi-Fi-kapacitet och effektivitet, enhetskonfiguration och analys samt få en överblick över nätverkets hälsa, prestanda och säkerhet.
Tidigare i år tillkännagav Extreme Networks och Verizon Business ett partnerskap för att skapa klassens bästa anslutnings- och nätverksinsiktslösningar för stora evenemangsytor och arenor i Europa och Stillahavsområdet. Verizon och Extreme har en framgångsrik historia av gemensamma distributioner för organisationer som bland andra NHL, NASCAR och NFL.
Verizon Business har en dedikerad strategi som är speciellt utformad för stadium- och arenakunder som utnyttjar Verizons innovativa teknologi och nätverk som ett tjänsteerbjudande, dess omfattande branschexpertis och viktiga nya teknologiska partnerskap med rötter i dess 5G-investeringar i mer än 75 stora offentliga arenor runt om i världen.
“Vi är glada över att samarbeta med Extreme för att förvandla Anfield Stadium till en plats där den digitala upplevelsen är som bäst. När vi fortsätter att föra vår expertis vidare till stora arenor runt om i världen, gör vi innovativa fanupplevelser till verklighet, förkortar kötider, effektiviserar matchdagsverksamheten med mer,” – Massimo Peselli, CRO, Global Enterprise & Public Sector, Verizon Business.
“Vi har satt ribban för hur fantastiskt kan bli när det kommer till de anslutningsmöjligheter som behövs för att lyfta fansens engagemang och operativ excellens på arenor i världsklass. Att samarbeta med Verizon med ytterligare en implementering innebär att Liverpool FC kommer att kunna erbjuda nästa generations uppslukande upplevelser med pålitliga, högpresterande anslutningar. Dessutom kommer automatisering och information att ge Liverpool FC möjlighet att skapa innovativa, personliga upplevelser för fansen, samtidigt som de ser till att arenan fungerar smidigt.” – Norman Rice, COO, Extreme Networks.