Varför företag bör erbjuda wifi

I dagens hårda företagsklimat gäller det att sticka ut, och erbjuda allt som kunderna kan tänkas vilja ha

Vissa saker är nästan helt nödvändiga, för att inte hamna bakom konkurrenterna. Om man går i ett köpcentrum kommer man se att alla butiker erbjuder någon form av marknadsföring, till exempel specialerbjudanden eller rabatter för specifika grupper. Företagen konkurrerar i en svår miljö eftersom prismedvetna konsumenter söker efter mervärde. Kunderna vill också gärna ha flera olika betalningsmetoder, till exempel kontaktlös betalning eller Swish.

De yngre tar wifi för givet

De flesta yngre människor tar för givet att wifi ska finnas i större butiker och caféer. Det kan ge företag möjlighet att attrahera och behålla nya kunder. Dessutom kan de locka kunder som de inte skulle ha lockat tidigare.

Av erfarenhet vet vi att det är en besvärlig upplevelse att sitta ensam i ett café eller en bar, men enligt en undersökning skulle mer än hälften av personerna gärna sitta där ensamma om wifi var tillgängligt. De surfar på sociala medier, spelar spel eller läser nyheter. Många kan sitta i timtal med roliga spel eller spelautomater på casino för skojs skull en ledig dag. Det finns även många som jobbar hemifrån, som föredrar att gå och sätta sig på ett café och arbeta i stället. Gratis wifi-åtkomst hjälper människor att komma i kontakt med vänner online och tar bort stigmatiseringen av att sitta ensam.

Wifi för turister

En stor del av de människor som söker gratis wifi är turister, som ofta kan bli frustrerade över bristen av det. Caféer, barer och restauranger kan få flera fördelar genom att tillhandahålla gratis wifi. Det krävs minimala investeringar för att installera en hotspot. För till exempel ett café är priset en bråkdel av den vinst man kan beräkna. Man behöver inte oroa sig för kunder som använder wifi utan att spendera något, eftersom chansen är större att de kommer att spendera mer. Hos återförsäljare kan kunderna använda wifi för att bläddra bland dina produkter och läsa recensioner i realtid.

Wifi hjälper kunderna att fatta beslut om inköp. Nästan 70 procent av kunderna använder mobila enheter för att undersöka eller jämföra priser i butiken. Företag som erbjuder snabbt och gratis wifi ger kunderna möjlighet att bläddra och jämföra priser och urval av produkter i realtid. Detta kan i slutändan leda till en högre försäljning, speciellt när företaget erbjuder konkurrenskraftiga priser.

Pris, kvalitet… och wifi

Konsumenter är vana vid gratis wifi-åtkomst, och det har skapat en förväntning för att det ska finnas ett gratis wifi. Företag som inte tillhandahåller gratis wifi, missar därmed en stor del av kunderna. Det kan tyckas onödigt att erbjuda wifi i exempelvis en bokaffär, men det är många som söker efter böckers namn eller författare online. Många kunder gör hellre det, än att fråga de anställda. Många människor använder sig av appar för att hitta wifi, och bara att synas i en sådan är en fördel.

Traditionellt har pris och kvalitet varit de traditionella sätten för företag att skilja sig från varandra, men tekniken tvingar företagen att ompröva detta tillvägagångssätt. I en ålder när så gott som alla har en smartphone, ger gratis wifi företag en betydande fördel gentemot konkurrenterna. Det gäller även för företag att marknadsföra att de faktiskt har wifi, när det väl är installerat.