Utvecklare får breda kunskaper inom retail
Hem NYHETER Utvecklare får breda kunskaper inom retail

Utvecklare får breda kunskaper inom retail

Publicerat av: Redaktionen

Alexander Bergqvist jobbar som .Net-utvecklare på Pulsen Retail.

Utvecklare får breda kunskaper inom retail 1

Alexander Bergqvist. Foto: Nadia Tahir/Pulsen

Han ser stora fördelar med att arbeta inom ett område som förändrar sig så snabbt som retailbranschen gör just nu. Då får han chans att lära sig mycket och vara med och hitta lösningar som driver kundernas affärer framåt.

– På Pulsen finns många som är väldigt duktiga inom sina områden. Man kan suga åt sig kunskap från alla områden man är intresserad av och få extremt mycket kompetens. Så det finns mycket utvecklingspotential och kompetensspridning som är väldigt värdefull, säger Alexander Bergqvist.

Alexander jobbar sedan ett och ett halvt år som .Net-utvecklare på Pulsen Retail. Han stötte ihop med Pulsen på en arbetsmarknadsdag när han pluggade systemvetenskap på Högskolan i Borås.

– Jag visste ju att Pulsen var en etablerad koncern med flera olika bolag inom IT, men just Pulsen Retail kände jag var mest intressant för mig. Eftersom det händer mycket inom retailbranschen och är så snabb utveckling där tänkte jag att jag kommer få testa mer spännande tekniker här, säger Alexander.

AGILA ARBETSSÄTT HÅLLER TAKT MED BRANSCHEN

Pulsen Retail utvecklar handelslösningen Harmoney som ger kunderna koll på varor och konsumenter oavsett var i omnikanalskedjan de befinner sig. Varje dag rullar hundratusentals ordrar genom Harmoney och vidare till några av Nordens största e-handelsföretag och butiker. På utvecklingssidan tillämpar man agila arbetssätt för att kunna hålla den takt som behövs.

– Vi brukar börja dagen med en daily standup där vi pratar om vad vi gjort dagen innan och vad vi ska göra idag. Kanske finns något problem som man behöver hjälp med. Större delen av dagen ägnar jag sedan åt utveckling där jag sitter och kodar, men ibland förekommer även kundavstämningar inom projektet, så att vi får feedback och kan förfina arbetsprocessen framåt, förklarar Alexander som tycker att direktkontakten med kunderna är viktigt för att hitta de lösningar kunden har bäst nytta av.

– I kundmötet ser de vad vi har gjort och vi kan kolla av att vi är inne på rätt riktning eller om det är något annat de vill lyfta upp i sina lösningar. Man lär också känna varandra bättre och de vet att det är just jag och inte bara ”en utvecklare” som gjort en viss lösning. Så det är ju alltid roligt.

Alexander sitter i kundteamet på Pulsen Retail och har inget specialområde som han fokuserar helt på, men han har under hösten och vintern arbetat mycket med Harmoneys webb-api och e-handelskundernas integrationer.

– Vi har ju all masterdata i Harmoney, det är den sanna datakällan. Så vi gör rätt många integrationer med externa parter för att datan ska skickas fram och tillbaka, till exempel genom betalningslösningar, till CRM-system eller till kundernas webbshoppar, säger Alexander.

INTERNT INNOVATIONSLABB LYFTER BRA IDÉER

Retailområdet förändras snabbt just nu. För handlarna gäller det att hålla sig uppdaterade kring många olika områden. Pulsen Retail arbetar nära kunderna som en partner på deras utvecklingsresa, så kraven på snabbrörlighet gäller även där.

Ett av de nyaste initiativen för att man ska hålla sig i framkant är Rapid Innovation Camp. Alexander har varit med på de första mötena som samlar olika kompetenser inom bolaget till gemensamma workshops.

– Inom Rapid Innovation Camp kan vi komma med idéer, en prototyp eller ett koncept som man kan testa och visa att det finns ett värde med. Det kan också hjälpa kunderna att upptäcka vad de kan ha nytta av. På så sätt kan vi få ut nya tjänster som man kan använda sig av inom till exempel e-handel. Och dessutom jobbar vi oss framåt i tekniken den vägen, vilket är kul.

Samarbete mellan olika professioner inom bolaget är viktiga när man arbetar med de komplexa processerna inom retailområdet. Även i vardagen betyder kollegorna mycket för Alexander.

– Att arbetsuppgifterna är roliga hjälper ju väldigt mycket, men det gör jättemycket om man trivs med kollegorna. Jag gillar ju att ha högt i tak. Även fast man arbetar seriöst så finns det utrymme att vara lite oseriös ibland. Det tycker jag är superviktigt. Om man inte är helt nöjd med arbetsuppgifterna en viss dag så kan ändå dagen kännas helt ok bara för att man har trevligt med sina arbetskollegor.

ANSVAR ATT VÄLJA LÖSNINGAR SOM FÖR UTVECKLINGSARBETET FRAMÅT

Att kunna utvecklas på jobbet är viktigt för Alexander. På Pulsen Retail får han både en bredd av kunskaper inom en spännande bransch och fördjupad kompetens inom sitt yrke som utvecklare.

– Det bästa med att jobba på Pulsen Retail är nog att det är rätt mycket frihet när vi utvecklar. Det har pratats om lösningar med kunden och våra applikationskonsulter har kommit fram till vad vi ska göra, till exempel integrera mot en extern partner för att få över information av något slag dit. Sedan är det upp till oss att säga hur vi ska göra det. Jag tycker det är väldigt intressant. Då får man chans att testa olika lösningar och kanske inte alltid göra det så som man alltid har gjort det. För då kommer man ju aldrig framåt, säger Alexander och avslutar:

– På det sättet blir det också vårt ansvar att ta tag i de delarna och hjälpa till så att vi kommer framåt på utvecklingssidan. Kan vi välja en lösning som känns intressant, är stabil och är roligt att arbeta med, då gör vi det på det sättet. Så det är definitivt en väldigt rolig grej med att jobba här.

Relaterade Artiklar