Tobii, Valve och OpenBCI ingår forskningssamarbete för att fördjupa upplevelsen i VR-spel

Tobii, världsledaren inom eye-tracking, bekräftar idag att man ingår ett forskningssamarbete med Valve och OpenBCI, genom att integrera Tobiis eye tracking-teknologi med delar av Valves Index-hårdvara för att producera utvecklingsenheter till det nyligen presenterade betaprogrammet Galea.  

Tobii, Valve och OpenBCI ingår forskningssamarbete för att fördjupa upplevelsen i VR-spel

“Vi ser fram emot att samarbeta med Valve och OpenBCI för att utforska framtidens fördjupade spelupplevelser genom att kombinera kraften i Tobii eye tracking med OpenBCIs  avancerade brain computing interface-teknik,” säger Anand Srivatsa, divisionschef för Tobii Tech.

OpenBCI är ett teknikföretag som tillhandahåller en open source-plattform för applikationer inom Brain Computer Interfacing (BCI). Valve, ett av de ledande företagen i spelbranschen, har länge varit en pionjär som drivit framväxten av fördjupade spelupplevelser, underhållning och innehåll, samt hårdvara inom VR.

Galea är en hårdvaru- och mjukvaruplattform som sammanfogar nästa generations biometri med mixed reality. Det är den första enheten som integrerar fem neurosensorer och eye-tracking i ett och samma headset. Enheterna i Galeas betaprogram kommer att byggas med delar av VR-hårdvaran Valve Index.

Utvecklare som är intresserade av att använda OpenBCIs Galea-headset för att utforska hur neuroteknologi kan bidra till nästa generations fördjupade digitala upplevelser bjuds in till att besöka OpenBCI’s Beta projektwebbsida. De första utvecklarenheterna förväntas levereras i begränsad omfattning till betaprogrammets deltagare tidigt under år 2022.

VR-marknaden står inför en tillväxt med tiotals miljoner enheter de närmaste tre till fem åren, vilket innebär en attraktiv möjlighet för Tobii. Tobii betraktar inte det här samarbetet som en officiell design win i det här skedet.