Tips: Så lyfter du köpupplevelsen i mobilen och genererar bättre intäkter
Hem PRODUKTNYHETERMOBILTELEFONER Tips: Så lyfter du köpupplevelsen i mobiltelefonen och genererar bättre intäkter

Tips: Så lyfter du köpupplevelsen i mobiltelefonen och genererar bättre intäkter

Publicerat av: Redaktionen

Covid 19-pandemin tvingade fysiska butiker att stänga vilket ledde till explosiv tillväxt inom onlineförsäljning – och en ständigt ökande andel av försäljningen sker via smartphones.

Det finns dock fortfarande en massiv, outnyttjad potential i att optimera svenska webbshoppar för mobilanvändare.

Tips: Så lyfter du köpupplevelsen i mobilen och genererar bättre intäkter

Dominik Angerer

Det är svårt att föreställa sig en tid före smartphones. Idag äger mer än 98 procent av alla svenskar en mobiltelefon, medan endast 93 procent äger en dator. Därför bör företag prioritera att få sina webbshoppar att i första hand fokusera på mobilsurfande kunder, så snart som möjligt. Idag gör svenska konsumenter nästan hälften av sina inköp med hjälp av mobilen.

Mycket av tillväxten kan tillskrivas den globala pandemin som stängde fysiska butiker, men tillväxten förväntas fortsätta först nu när företag och konsumenter har vant sig vid att handla allt fler typer av produkter online.

Så varför finns det fortfarande många svenska webbshoppar som har hemsidor som främst är utvecklade för datoranvändare? Tidigare studier visar att en stor del av konsumenterna “spanar” via sin smartphone, men därefter inte fullföljer sin shopping där. I USA är konsumenterna mer än dubbelt så glada i att slänga saker i korgen på en smartphone än på en dator – 9 procent mot 4,4 procent – ​​men konverteringsgraden är bara 0,8 procent mot 3 procent på en PC.

Det finns därför en gigantisk outnyttjad potential i att ha en optimerad försäljningssida för mobiltelefoner – och kommer du inte igång riskerar du snart att omkörd av både utländska och svenska företag, som tar mobilkonsumenter på allvar.

Så förenklar du den mobila köpprocessen

Det är som sagt många köp som aldrig blir av i mobilen. Många lägger varor i korgen, men stoppas eller hindraspå annat sätt från att genomföra transaktionen. Därför handlar det om att göra den sista delen av köpprocessen så enkel och smidig som möjligt.

Detta kan göras med initiativ som dessa:

  • One Page checkout: Det handlar om att ta bort klick och sidvisningar i köpprocessen. Kanske kan du redan i ditt backend-system se var konsumenter hoppar av vid ett avbrutet köp? Ofta beror det på att det är för många steg innan affären är klar, så förenkla köpprocessen så mycket som möjligt. Moderna ensidiga out-of-the-box e-handelslösningar existerar där kunden anger allt från kortinformation till leveransdetaljer – gör det enkelt! Ju mindre krångel för konsumenten, desto bättre konverteringsgrad.
  • Gäst-profil: Kunddata och lojalitet i form av kundinloggningar är bra för merförsäljning, men data visar också att om kunderna tillåts handla med en enkel gästprofil så görs upp till 14 procent mer försäljning.
  • SoMe login: Om det går att logga in och därmed ha all information klar med exempelvis Facebook- eller Google-profiler blir det lättare för kunden att checka ut.
  • Automatisk kortinmatning: Använd en lösning som accepterar redan angivna kreditkort, MobilePay eller till och med Apple och Google Pay. Konsumenten har sällan kreditkortet nära till hands när man sitter med smartphonen och återigen tar man bort ett lager av krångel genom att optimera betalningsdelen.
App, men på det enkla sättet

Låter det krångligt? Var inte rädd! Idag är det inte längre krångligt att bygga en app. Detta kan göras via en så kallad PWA – Progressive Web App – som visas både online och som en app som användaren kan öppna från sin hemskärm på sin smartphone. Det ger en mycket bättre användarupplevelse och samtidigt kan du med rätt headless CMS-system hantera allt innehåll oavsett plattform, vilket sparar både pengar och tid.

PWA:er erbjuder i genomsnitt 36 procent bättre konverteringsfrekvens på mobilen och det kinesiska svaret på Amazon, Alibaba, höjde sin konverteringsfrekvens på smartphones med så mycket som 76 procent efter att de förvandlade sin webbplats till en PWA.

Likaså gör appar det enklare att använda omnikanalkommunikation och ger en direkt linje till konsumenten när nya erbjudanden eller storytelling ska kommuniceras.

Lycka till på din “e-commerce”-resa!

Relaterade Artiklar