Tre år efter den blygsamma säljstarten har Tiles koncept för att hålla koll på nycklar, väskor och andra prylar tagit fart ordentligt.
Nu har man lyckats sälja närmare elva miljoner enheter och i dagarna lanseras en ny generation som inte bara har dubbel räckvidd utan även är vattentät.
Sommaren 2013 började amerikanska Tile flagga för en liten enhet som via bluetooth kan kopplas till en mobilapp för att spåra borttappade prylar, inte minst nycklar.
– Nu börjar vi närma oss en marknadsandel på 90 procent, säger Tiles europeiska säljchef Peter Groom i samband med att han presenterar en ny generation produkter för IT-Retail.
De nya enheterna i serien Tile Pro omfattar Sport och Style där räckvidden utökats från 30 till 60 meter och har ett skyddshölje som följer standarden IP68 (tidigare bara IP57) vilket innebär att de blivit både mer slagtåliga och dessutom helt vattentäta. Därtill har ljudnivån höjts till 98 decibel (från 88 dB) vilket ska borga för att man snabbt ska kunna lokalisera de borttappade prylarna.
Till hjälp i lokaliseringsarbetet har Tile utvecklat en plattform som ska göra det enklare att hitta borttappade grejer långt utanför den korta räckvidd som bluetooth ändå innebär. Funktionen kallas Crowd-GPS och bygger på att man även kan använda andra personers Tile-enheter och därigenom se om de är nära den egna trackern. Meddelanden om detta dyker sedan upp på mobilkartan.
– Precisionen blir givetvis bättre ju flera som använder våra produkter och just nu hittar jag 970 användare ett par kilometer från där vi sitter i centrala Stockholm, säger Peter Groom.
Ytterligare en nyhet är att Tile nu har stöd för talstyrning via tjänsterna Alexa och Google Home.
– Nu kan man alltså starta lokalisering av sina enheter via röstkommandon, säger Peter Groom.
Han berättar att Tile planerar att satsa bredare på den skandinaviska marknaden där man hittills främst kunnat köpa prylarna via handlare som Teknikmagasinet, Kjell & Company och Coolstuff.
– Vi kommer att bredda till betydligt flera kedjor och dessutom hoppas vi även på att förenkla processerna kring inbytesprogrammen där detta ska kunna ske direkt i butikerna.
Det inbytesprogram som Peter Groom talar om är reTile där man ger kunderna 40 procent rabatt vid köp av nya enheter. Ett problem med Tiles bluetooth-tracker är nämligen att användarna inte själva kan byta batteriet. Vid normal användning har det inbyggda batteriet en livslängd på ett år och om man anmäler sig till reTile skicka företaget ut ett kuvert för retur av enheten varefter man får en ny med posten.
Hos de svenska handlarna ligger priset för trotjänaren Tile Mate på 300 kronor medan man från slutet på augusti ska kunna köpa den nya serien Tile Pro Sport och Style i ett dubbelpaket som kostar 600 kronor.