D-Congress 2022 – E-commerce as entertainment
Hem E-HANDEL D-Congress 2022 med temat E-commerce as entertainment

D-Congress 2022 med temat E-commerce as entertainment

Publicerat av: Redaktionen

På ett överfullt Svenska mässan i Göteborg samlades 2400 på D-Congress 28 april – alla som vi träffade var mer än nöjda att äntligen få träffas fysiskt och prata e-handel.

Temat var E-commerce as entertainment där vi fick lyssna på inspirerande talare på olika scener och möjligheten att träffa kunder och partners.

Vi på 3bits var med som Guldpartner återigen och är tacksamma för alla samtal och ser fram emot fortsatt samarbete, tack alla som gjorde den här dagen och kvällen möjlig!

Women in Tech [at] D-Congress

I år smygstartade D-Congress redan dagen innan med Women in Tech [at] D-Congress följt av ett välkomstmingel. Malin Winbom, COO på Svensk Handel och ordförande i Svensk Digital Handels styrelse välkomnade tillsammans med moderator Paulina Modlitba på Women in Tech där vi fick lyssna på allt från panelsamtal om Ledarskap och hållbarhet tillsammans med Susanne Ehnbåge, VD på Lindex, Susanne Holmström, VD på NetOnNet och Kristina Lukes, VD och Koncernchef på Nelly Group, där de delade med sig om strategier och investeringar de gör för att nå sina mål, till en framtidsspaning om retail och möjligheterna med hybridlösningar. Vi fick även en inblick i hur vägen till en karriär inom e-handelstech kan se ut.

Populärkultur, äkta passion och digitala upplevelser

D-Congress 2022 – E-commerce as entertainment

Per Ljungberg, VD på Svensk Digital Handel, fick ett samtal tillsammans med Moon-Suck Song, VD och grundare av Panagora om den perfekta kundupplevelsen, e-handeln som subkultur och framtiden i Metaverse. Moon-Suck Song pratar om vikten av att göra saker, att våga testa – gör fel. Det går inte att vara kreativ fullt ut om man gör allt perfekt direkt. Han pratar om att bevaka vad som händer i sitt eget segment – häng med och omvärldsbevaka. Han tror mycket på allianser framöver där olika företag går ihop för att samarbeta och leverera bättre upplevelser för kunden.

Han pratar om att gamingvärlden är ett fint ekosystem – omfamna gaming i e-handeln – en stor mängd människor deltar i något samtidigt och får en rättvis upplevelse. Kopplar man på kreativa idéer så kan allt hända i e-handelsvärlden om man använder gamification för att förbättra den digitala köpupplevelsen.

Att handla utan känslor

Tobias Bjerrome Ahlin har varit ansvarig för Spotifys UI-design. Som Designchef på Mojang drev han UX-designen för världens mest sålda spel någonsin – Minecraft och är i dag Designingenjör på världens störta utvecklarplattform – GitHub. Han hade en inspirerande föreläsning i Kongresshallen om att designa kring känslor och uttrycksfullhet. I väst är vi traditionellt sett mer transaktionsbaserade, medan man i öst designar mer än bara en transaktion och tänker upplevelsebaserad handel. Runtom i världen växer e-handel till att använda underhållning och emotionell design för att skapa upplevelser som är mer än bara transaktioner.

E-handel kan vara mer än bara funktion. Vi listar gärna våra varor – effektivt. Rekommenderar varor och optimerar utcheckningsflöden. Vi tänker funktion och konvertera. Social commerce i öst växer otroligt mycket och vi ser även exempel på när det lyckas i väst med liveshopping och virtuell verklighet där vi får en känsla av tillhörighet, social kontext och trygghet.

Vi ser att det funkar för många, men i väst kan vi behöva börja tänka i små steg, vi måste lära oss hur vi skapar engagerade upplevelser. Hur vi mäter succé är något Tobias tycker att vi ska fundera på – Hur värderar vi det som är svårt att mäta? Hålls vi tillbaka av vårt fokus på A/B-tester? Tänkvärda frågor att ta med sig och fundera på när vi designar för att handla med känslor.

E-handeln förändras – trender från Kina – Den globala spelplanen

Jacob Lovén från podcasten Den Digitala Draken och Björn Påhlman Spenger från Framtidens e-handel ledde diskussionen om E-commerce as entertainment med ett stort antal intervjuer och samtal.

Social shopping har visat sin plats de senaste åren när vi nu kan se siffror på försäljning och engagemang. Nu kan innehållet kopplas för konsumtion till en upplevelse – e-handeln har letat sig in i sociala medier. Sociala medier-företagen försöker bygga e-handelsverktyg och e-handelsföretagen försöker bygga fler sociala verktyg för att göra shoppingupplevelsen mer engagerande. Nu när Tiktok gett sig in i matchen tar de stora marknadsandelar från Alibaba – konsumenterna är redan inne i videomiljön och kan köpa något direkt. Det är dessutom ett ständigt flöde av nya shoppingmöjligheter via livevideo.

Liveshopping har nu tagit sig in i en ny fas där en av de nya kategorierna som väntas växa stort är mat. I Kina utgör nu mat ca 10 % av all liveshopping. Vissa matvarukedjor experimenterar genom att ha livestreaming direkt från butikerna, andra gör kampanjer kring gruppköp.

Hela vägen upp

Dagen avrundades med Silvana Imam som delade med sig av sin resa och hur hon byggt sitt konstnärskap genom en egen infrastruktur. 2021 gick hon även in som investerare i en techapp. Efter mingel bland utställarna var det dags för över 1000 personer att äta middag tillsammans där Seinabo Sey underhöll mellan rätterna och D-Award delades ut till Årets Leverantör och Årets e-handelsföretag. Grattis Instabox och Inet till priserna och tack Amazon för trevligt sällskap vid middagsbordet!

Relaterade Artiklar