Tata Consultancy Services (TCS) har valts som strategisk partner till Apoteket
Hem E-HANDEL Tata Consultancy Services (TCS) har valts som strategisk partner till Apoteket

Tata Consultancy Services (TCS) har valts som strategisk partner till Apoteket

Publicerat av: Redaktionen

TCS hjälper Apoteket att implementera sin digitala strategi över försäljningskanaler och interna processer

Tata Consultancy Services ska hjälpa Sveriges största apotekskedja att accelerera innovation och förbättra kundupplevelsen i alla kanaler.

Apotekets butiker har över 34 miljoner kunder per år, vilket gör företaget till den största återförsäljaren av läkemedel i Sverige. Nu vill Apoteket stärka sin ledande ställning i regionen ytterligare genom att förvandlas till en heltäckande leverantör som erbjuder tjänster över hela värdekedjan online och i butik.

TCS har samarbetat med Apoteket sedan 2014. Som en del av det utökade strategiska partnerskapet kommer TCS att tillhandahålla heltäckande IT-tjänster och rådgivning genom hela organisationen. Dessutom kommer samarbetet att driva innovation genom att nyttja TCS Pace Port i Amsterdam, ett innovations- och forskningsnav som är inrättat speciellt för att hjälpa kunder i deras unika digitala transformationsprojekt.

TCS kommer också att hjälpa Apoteket att dra nytta av automatisering, robotik och artificiell intelligens för att skapa framtidens kundupplevelser i både fysiska butiker och online-kanaler samt för att effektivisera företagets interna processer.

“Apoteket och TCS har framgångsrikt arbetat tillsammans gällande driftstjänster sedan 2014, och nu är Apoteket mitt i en digital transformation som drivs av förändrat kundbeteende. Där behöver vi en stark partner när det kommer till utvecklings- och förvaltningstjänster samt för att hjälpa oss med innovation och att skala upp användningen av digital teknik som AI och IoT för att skapa nästa generations kundupplevelser. TCS har visat sig vara en pålitlig regional IT -partner med innovationsförmåga och nödvändig erfarenhet från detaljhandel såväl som stor kundnöjdhet från detaljhandeln”, säger Clas Artvin, CIO, Apoteket.

Tata Consultancy Services (TCS) har valts som strategisk partner till Apoteket“Att förbättra synergin mellan fysiska butiker och online-kanaler är nyckeln till att skapa en intuitiv, automatiserad och enhetlig kundupplevelse i alla kontaktpunkter”, säger Avinash Limaye, regionchef för TCS Skandinavien. “Vi är glada över att förlänga vårt strategiska partnerskap med Apoteket och ser fram emot att tillsammans arbeta med deras nya digitala strategi för att säkra Apotekets position som det ledande apoteket och den ledande leverantören av hälsorelaterade tjänster i Sverige.”

I över tio år har TCS tillhandahållit tekniktjänster till många av Sveriges ledande återförsäljare, från dagligvaror till kläder och detaljhandel. TCS har spelat en viktig roll för att driva deras digitala transformation och hjälpa dem att nå sina tillväxtambitioner. TCS har dessutom rankats som nummer 1 i kundnöjdhet i en CxO-undersökning bland 85 återförsäljare i Europa, av Whitelane Research.

Relaterade Artiklar