Nytt rekordår för Elgiganten
Hem E-HANDELELGIGANTEN Nytt rekordår för Elgiganten

Nytt rekordår för Elgiganten

Publicerat av: Redaktionen

Återigen visar Elgiganten en väldigt fin utveckling när årsresultatet presenteras.

Verksamhetsåret 2020–2021 blev ett nytt rekordår och summeras med en resultatförbättring i samtliga kanaler. Försäljningsintäkterna har ökat med 17,4 procent till 15,8 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 365 miljoner kronor. En ökning på hela 72,2 procent mot ifjol.

– Vi summerar ett annorlunda år när vi stänger böckerna för räkenskapsåret 20202021. Vi har precis som resten av samhället påverkats av pandemin. Men elektronikbranschen är en av de branscher som gått mot strömmen och som ökat sin försäljning under året. Att Elgiganten går ännu starkare och redovisar nya rekord, en stark tillväxt och en ökad marknadsandel är något som vi är både tacksamma och ödmjuka inför, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.Nytt rekordår för Elgiganten

Elgiganten har tagit marknadsandelar i fem av sex produktkategorier. I försäljningsutfallet syns tydliga effekter av pandemin. Produkter som kopplas till hemmakontor ökade med 142 procent mot föregående verksamhetsår. Försäljningen av espressomaskiner hade också en fin försäljningsutveckling och ökade hela 63 procent. Tillgång till bra kaffe hemma har alltså varit viktigt för oss svenskar när vi spenderar mer tid i hemmet. Många andra mer traditionella produktergrupper har också haft en enormt stark tillväxt under året. Samtidigt backar andra kategorier som exempelvis strykjärn och hårklippare.

Flexibla och innovativa lösningar

Elgiganten strävar efter att varje dag ge sina kunder den bästa upplevelsen, oavsett hur de väljer att handla. Under det senaste året har Elgiganten gjort en snabb omställning för att möta nya behov. Fler människor än tidigare har valt att handla online vilket lett till att e-handeln ökat med 74%. För att möta den ökade efterfrågan har Elgiganten implementerat fler flexibla leveransalternativ under året. Bland annat har tjänsten Boka och Hämta ökat i popularitet och växt med 75% jämfört med föregående verksamhetsår. Utöver det har nya tjänster som Drive-In och Live Video Shopping lanserats och tagits emot rekordsnabbt. Det är många kunder som väljer Drive-In som leveransmetod och dagligen tar Elgiganten emot flera hundra Live Video-samtal, något som möjliggör rådgivning även på distans. Tjänsterna är ett led i att ge kunderna en sömlös och personaliserad kundupplevelse och stärker därmed Elgigantens omnikanal-erbjudande. Detta har också bidragit till att öka kedjans intäkter i samtliga kanaler.Här har kombinationen mellan Elgigantens fysiska närvaro och deras digitala plattform spelat en avgörande roll.– Jag är otroligt stolt över våra 3500 medarbetare som har hjälpt våra kunder i både befintliga och nya kanaler för att tillhandahålla digitala produkter, som är av extra stor relevans i tiden vi befinner oss i. Intresset för våra nya, innovativa tjänster har varit stort och de har växt kraftigt på kort tid. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande konceptet även i framtiden. De här framgångarna är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, innovativa lösningar och ett gott samarbete, säger Niclas Eriksson.

Verksamhetsåret 2020–2021 i korthet:

– Verksamhetsåret sträcker sig från 1 maj 2020 till 30 april 2021

– Försäljningsintäkterna för året var 15,8 miljarder kronor, en ökning med 17,4 procent

– Rörelseresultatet för året var 365 miljoner kronor, en ökning med 72,2 procent

– E-handel ökar kraftigt med hela 74 procent under året

– Både B2B- och B2C-försäljningen ökade

– I oktober lanserade Elgiganten ett initiativ för att fördubbla återvinningen av mobiltelefoner i Sverige

– Under Retail Awards 2020 utsågs Elgiganten till ”Årets Arbetsgivare”

– Elgigantens kundklubb når 2,7 miljoner medlemmar

Relaterade Artiklar