Svenskarnas E-handel ökade med 33% under Black Friday
Hem UNDERSÖKNING Svenskarnas E-handel ökade med 33% under Black Friday

Svenskarnas E-handel ökade med 33% under Black Friday

Publicerat av: Redaktionen

Data från Revoluts 200 000 svenska användare visar att onlineshoppingen under årets Black Friday ökade rejält jämfört med förra året.

Många passade dock på att lägga pengar på annat än prylar under den populära shoppingveckan.

Data från Revolut visar också att många också passade på att fynda bland rabatter och erbjudanden inom resor och på restauranger.

Svenskarnas E-handel ökade med 33% under Black FridayUnder Black week sticker själva Black Friday, fredagen 26 november, ut som dagen då svenskarna spenderade mest pengar, följt av lördagen 27 november. Konsumtionen pikade mellan klockan 11 och 16 på fredagen, och de mest använda betalmetoderna var kontaktlös betalning, e-handel och kort med chip.

I genomsnitt spenderade Svenska konsumenter mest pengar i elektronikbutiker och i klädbutiker. Handeln i klädbutiker ökade med 28% och handeln i elektronikbutiker ökade med 20%.

Däremot gick handeln inom kosmetika ner med 9% jämfört med förra året. Svenskarnas konsumtion av resor och på restauranger, pubar och barer ökade också rejält under årets Black Week.

–     “Utöver shopping av kläder och prylar är det intressant att titta på hela bilden av hur Svenskarna spenderade sina pengar under Black Week. Under förra året var Covid19 och restriktionsläget annorlunda än vad det är idag. Det är därför inte förvånande att se att Svenskarna i år tog tillfället i akt med erbjudanden och rabatter på resor och restauranger. Man spenderade 44% mer på restauranger, barer och pubar och hela 88% mer på resor under årets black week, jämfört med samma period förra året” säger Linnéa Tunhage, PR chef på Revolut.

Sammanfattning – Black Week handeln

  • Resor: +88%
  • Barer, pubar och restauranger: +44%
  • Klädbutiker: +28%
  • Elektronikbutiker: +20%
  • Kosmetika: -9%

Mest populära köpmetoder:

  1. Kontaktlös betalning
  2. E-handel
  3. Chip

Datan kommer från Revoluts 200 000 svenska användare under perioden 22 november 2021 till 29 november 2021, jämfört med 23 november 2020 till 30 november 2020.

 

Relaterade Artiklar