Svenskarna näthandlar som aldrig förr

När Svea summerar förra årets e-handelstopp framgår det att shoppingen online nådde nya höjder.

Svenskarna näthandlar som aldrig förrDet totala värdet av försäljningen ökade med totalt 63 procent och antal köp med hela 87 procent. Även e-handelsruscherna Black Week och Cyber Monday nådde nya nivåer både sett till total försäljning men också antalet genomförda köp. Dessutom har många äldre nu e-handlat.

Inför förra årets julhandel spåddes nya höjder av e-handeln, till följd av restriktioner och råd om att handla online. Nu presenterar Svea data från vad som blev en av de mest intensiva e- handelsperioderna någonsin. Det totala försäljningsvärdet under julhandeln ökade med 63 procent från året innan. Och antalet ordrar steg med 87 procent.

Black Week inledde julhandeln med en ökning om 56 procent sett till den totala försäljningen. Antal köp steg med 72 procent jämfört med föregående år. Cyber Monday som avslutar rea-veckan genererade också en ökning både för antal ordrar och försäljningen totalt.

– Vi visste på förhand att 2020 års e-handelshögtider skulle slå föregående år med tanke på de nya riktlinjer som införts. Många har under året förlitat sig mer på e-handeln, för att minska antalet besök i butiker. För många i branschen har det inneburit en omställning när nätshoppingen ökat snabbt på kort tid. Där snabb anpassning till ökad försäljning och tillräckliga lager inför handelshögtiderna varit nyckelpunkter, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Ekonomi.

Ökning bland unga som gamla

Allt fler får upp ögonen för e-handeln till följd av pandemin. Och ruschen inför julen 2020 var inget undantag. Flest köp gjordes av de i åldern 36 till 45. Där ökade antal köp med 70 procent. Den äldre generationen har också börjat e-handla mer. I åldrarna 55 till 65 ökade antal köp även där med 70 procent. Och i åldersgruppen över 65 år så var motsvarande siffra 61 procent.

– Under året har man mer eller mindre varit tvungen att handla online, det ser vi också i datan. Äldre människor har fortfarande en högre tröskel till e-handeln då det är kopplat till digitala vanor. Vilket inte är lika utbrett bland de äldre. Men vi ser att allt fler äldre e-handlar och det är även något som jag tror vi kommer se allt mer av, i takt med att näthandeln fortsätter att utvecklas, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea